اندونزی تانکرهای حامل روغن پالم صادراتی را توقیف کرد

اندونزی تانکرهای حامل روغن پالم صادراتی را توقیف کرد
يکشنبه 18 ارديبهشت 1401 - 12:24

نیروی دریایی اندونزی تانکرهای حامل روغن پالم را به دلیل تخطی از ممنوعیت صادرات این کالا در بحبوحه کمبود مواد غذایی در سراسر دنیا ناشی از جنگ اوکراین، توقیف کرد.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش خبرگزاری «فرانس پرس» سخنگوی نیروی دریایی اندونزی از توقیف تانکرهای حاوی روغن پالم به دلیل تخطی از ممعنوعیت صادرات آن خبر داد.

اندونزی به عنوان بزرگترین تولید کننده روغن پالم هفته گذشته صادرات این کالا را برای کنترل قیمت های سر به فلک کشیده داخلی و کمبود این ماده غذایی به دیگر کشورها ممنوع کرد.

«آگونگ پراستیاوان» سخنگوی نیروی دریایی اندونزی به خبرنگاران گفت: یک کشتی جنگی اندونزیایی با پرچم سنگاپور که به سمت مالزی درحرکت بود ردیابی شد که این کشتی ۳۴ بشکه حاوی روغن اولئین تصفیه، سفید و بودار شده را حمل می کرده است.در حال حاضر صادرات این ماده غذایی به طور موقت ممنوع است.»

اندونزی حدود ۶۰ درصد از روغن پالم دنیا را تولید می کند که در تولید محصولات متنوع از مواد آرایشی بهداشتی گرفته تا شکلات، گستردگی دارد.یک سوم تولید این کشور به مصرف داخلی می رسد.

براساس گزارش سازمان کشاورزی و غذای سازمان ملل متحد روغن های گیاهی در میان کالاهای اصلی غذا می باشند که در هفته های گذشته و در پی حمله روسیه به اوکراین که از قدرت های کشاورزی دنیا بود، با افزایش بی سابقه قیمت مواجه شده اند.

این در حالی است که تولیدکنندگان این روغن در اندونزی برای فروش محصول شان در داخل بی میل هستند چرا که صادرات این محصول به دلیل افزایش بهای جهانی، برایشان سودآورتر است.

با این وجود مقام های این کشور در تلاش برای کنترل قیمت این محصول و نگران از افزایش خشم مردم به عنوان مصرف کنندگانی هستند که باید ساعات طولانی کار کنند تا از عهده تامین هزینه ها بربیایند.

به گزارش ایرنا، ممنوعیت صادرات روغن و سویای اندونزی و کلزای و کانولای اروپایی قیمت ها را به افزایش رکوردی تاریخی رسانده است.

برنامه صادرات روغن پالم در اندونزی زمانی که قیمت های کنونی به ۱۴ هزار روپیه(۱.۳۴ دلار) برسد از سر گرفته می شود. در هفته های اخیر قیمت این کالا به ۲۶ هزار روپیه رسیده است. قیمت روغن تا روز جمعه به ۱۷ هزار و ۲۰۰ روپیه کاهش یافته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها