سفیر فرانسه از افزایش حجم تجارت ایران و اتحادیه اروپا خبر داد

سفیر فرانسه از افزایش حجم تجارت ایران و اتحادیه اروپا خبر داد
دوشنبه 19 ارديبهشت 1401 - 19:43

سفیر فرانسه در تهران می گوید در حال حاضر تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

العالم - اروپا

فیلیپ تیه بو در حاشیه مراسم افتتاحیه دوره آموزشی دیپلماسی تجاری که به همت سازمان توسعه تجارت ایران و با مشارکت وزارت امورخارجه و ‌همکاری با مرکز بین‌المللی تجارت ITC-International Trade Center (نهاد وابسته به سازمان ملل - آنکتاد - و سازمان جهانی تجارت) ‌در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد، بیان کرد: در سال گذشته حدود ۲۰ درصد واردات ایران از اتحادیه اروپا صورت گرفته و حجم تجارت بین دو طرف به حدود ۵ میلیارد یورو افزایش پیدا کرده است و اگر کشورهای دیگری که عضو اتحادیه نیستند، به این فهرست اضافه شود، تجارت بین ‌ایران با کشورهای اروپایی به حدود ۶.۵ میلیارد یورو می‌رسد.

‌سفیر کشور فرانسه در تهران به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا با اشاره به تمایل اتحادیه اروپا برای توسعه روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران براساس منافع متقابل اظهار داشت: در حال حاضر تجارت اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران به رقم قابل توجهی رسیده است.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین بازیگر در حوزه کمک به تجارت کشورها و تنظیم روابط تجاری با کشورهای جهان است، تصریح کرد: اتحادیه اروپا متعهد به روابط تجاری و اقتصادی مناسب با ایران است و با تامین مالی که انجام داده، مبلغ ۸ میلیون یورو به این پروژه اختصاص داده است.

فیلیپ تیه بو با اشاره به تدوین استراتژی ملی صادرات توسط سازمان توسعه تجارت در همکاری با مرکز بین‌المللی تجارت خاطرنشان کرد: این اتحادیه همچنین به منظور تداوم روند صادرات آبزیان از ‌ ایران، نسبت به تجهیز آزمایشگاه مربوط به محموله‌های صادراتی در ایران و فراهم شدن امکان ‌سنجش محموله‌های صادراتی به اروپا کمک کرده است.

سفیر فرانسه در تهران تاکید کرد: اخیرا اتحادیه اروپا استراتژی همکاری ۷ ساله با جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرده و مبتنی بر این استراتژی، ۸۷ میلیون یورو به مجموعه پروژه‌های مختلف در ایران اختصاص داده شده که ۷ میلیون یورو از این مبلغ به پروژه‌ همکاری در حوزه تجارت اختصاص پیدا کرده است.

وی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به روند مذاکرات و احیای برجام گفت: اتحادیه اروپا فعالانه در مذاکرات برجام حضور داشته و امیدوار به افزایش همکاری‌های تجاری با رفع تحریم‌هاست.

سید‌جلال‌الدین علوی سبزواری‌ مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز ضمن تشکر از برگزارکنندگان این رویداد، بر حمایت وزارت امور خارجه از پروژه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و مرکز بین‌المللی تجارت تاکید کرد و حضور همکاران وزارت امور خارجه در این رویداد را نشانه عزم جدی این وزارتخانه برای ارتقای تجارت خارجی دانست.

علوی سبزواری با اشاره به سابقه مذاکرات بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران برای عقد موافقت‌نامه همکاری اقتصادی اظهار امیدواری کرد این مذاکرات در آینده نزدیک مجددا آغاز شود و امکان ارتقای سطح همکاری‌های اتحادیه اروپا و ج. ا. ایران به سطح توافق‌های تجاری فراهم گردد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها