العالم ـ زلال قرآن
همانطورکه عالم وجود و جهان هستی دارای سه مرتبه وجودی شامل عالم دنیا، عالم برزخ و عالم آخرت است، وجود انسان هم دارای سه مرتبه وجودی با همان مشخصات است، یعنی اینکه:
1– همانطورکه، عالم دنیا (عالم مُلک) مرتبه نازله جهان هستی و از جنس ماده و مادیات و دارای خصوصیات، تغییر و تبدیل و سیرورت و مشمول قاعده مرگ و نیستی و فنا، و سرای ظلمت و تاریکی و نقصان و ضعف است که در مقابل عالم آخرت بسیار کوچک و ناچیز است، بُعد جسمی آدمی نیز وجه مُلکی وجود او و از جنس ماده و مادیات است که دائماً درحال تغییر و تبدیل و مشمول قاعده مرگ و فناست، به همین دلیل نسبت به بُعد روحی او از ارزش بسیار پائینی برخوردار است.
2– عالم برزخ که حد فاصل عالم دنیا و عالم آخرت است، دارای ویژگی هائی است که بعضی شبیه ویژگی های دنیا و بعضی شبیه ویژگی های آخرت هستند، و نفس انسان که وجه مثالی وجود آدمی است نیز دارای بعضی از ویژگی های بُعد مادی و بعضی از ویژگی های بُعد غیر مادی وجود انسان می باشد.
3– عالم آخرت (عالم مَلکوت)، عالم نور و مرتبه اعلی عالم وجود و جهان هستی و از جنس ماوراء ماده (مجردات) و دارای ویژگی ثبات و جاودانگی و خیر و کمال و بی نهایت بزرگ و بی انتهاست، روح نیز که وجه مَلکوتی وجود انسان است، موجودی است مجرد و از جنس ماوراء ماده و دارای ویژگی ثبات و جاودانگی و مرتبه نور و خیر و کمال است.