راز سفر مقام "اسرائیلی" به عربستان پیش از سفر بایدن به ریاض

راز سفر مقام
شنبه 7 خرداد 1401 - 16:24

کانال 12 "اسرائیل" فاش کرد که یک مقام صهیونیستی به تازگی به عربستان سفر کرده و درباره همکاری در زمینه های امنیتی و غیره با همتایان سعودی خود گفتگو کرده است. این کانال خاطرنشان کرده که عربستان و "اسرائیل" منافع مشترکی در منطقه به خصوص در زمینه دشمنی مشترک با ایران دارند.

العالم - کشکول

ناظران گرمتر شدن روابط عربستان و رژیم صهیونیستی را در این روزها، به سفر قریب الوقوع جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه طی چند هفته آینده مربوط می دانند. این سفر مسائلی را درباره آینده سیاسی محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان و روابط بین این کشور و رژیم صهیونیستی مشخص خواهد کرد.

کاملا روشن است که بایدن در این سفر تلاش خواهد کرد با اشباع بازار از نفت عربستان، قیمت نفت را – پس از حمله روسیه به اوکراین و تحریم نفت روسیه توسط غرب - پایین بیاورد. بن سلمان هم در ازای باز کردن شیر نفت، برای کسب "مشروعیت آمریکایی" برای تکیه زدن بر اریکه قدرت در عربستان تلاش خواهد کرد. در این بین رژیم صهیونیستی هم نقش دلال بین دو طرف را بازی می کند و می کوشد روابط خود را با عربستان علنی کند.

اینها همان مسائلی هستند که به احتمال زیاد پس از سفر بایدن به منطقه علنی خواهند شد. البته تا حدی علنی هستند اما نیازمند تدابیری هستند تا بن سلمان را از تنگنا خلاص کنند؛ وی با سرمایه گذاری کلان در صندوق جارد کوشنر داماد ترامپ و معاون سابق کاخ سفید، در روابطش با "اسرائیل" از حد عادی سازی هم فراتر رفته و به عنوان اولین سرمایه گذار عربستانی، به طور علنی در این رژیم سرمایه گذاری کرد.

نکته جالب توجه در این باره این است که تنها دستاوردی که در نهایت سفر بایدن به عربستان خواهد داشت، متعلق به بن سلمان است نه عربستان. این سفر هیچ دستاوردی برای عربستان نخواهد داشت.

در واقع تمام امتیازی که بن سلمان به بایدن و "اسرائیل" خواهد داد، ارتباطی به منافع عربستان نخواهد داشت بلکه صرفا تلاشی برای جلب حمایت آمریکا از زمامداری خود در عربستان است. در این بین، آمریکا هم به نفت ارزان دست خواهد یافت و "اسرائیل" نیز به سازش با عربستان خواهد رسید.

پربیننده ترین خبرها