زلال قرآن (840)؛

وظیفه مسلمین و مومنین در اقامه قسط در جامعه چیست؟

وظیفه مسلمین و مومنین در اقامه قسط در جامعه چیست؟
يکشنبه 8 خرداد 1401 - 13:25

در این مطلب، با تامل در قرآن کریم پاسخ این سوال را جستجو خواهیم کرد که وظیفه مسلمین و مومنین در اقامه قسط در جامعه چیست؟

العالم ـ زلال قرآن
در بخش اول آیه 135 سوره مبارکه نساء:
« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ اِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا»
ترجمه: (ای مؤمنان قیام ‌کننده به عدالت، و گواهی‌ دهنده برای خدا باشید، هرچند به زیان خود یا پدر و مادر یا نزدیکانتان باشد، اگر توانگر یا نیازمند باشد، خداوند به [حمایت از] آنان سزاوارتر است، پس از خواسته‌های نامشروع پیروی نکنید که منحرف شوید! و اگر به انحراف روی ‌آورید یا [از گواهی‌دادن] امتناع کنید مسلّماً خداوند همواره به آنچه انجام می‌دهید آگاه است).
مومنین را به اقامه عدل و قسط فرمان داده است.
ودرآیه 90 سوره مبارکه نحل:
« إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»
ترجمه: (همانا خداوند به عدالت و نیکوکاری و انفاق به خویشاوندان فرمان می‌ دهد، و از هرکار زشت‌ و ناپسندی نهی می‌کند، او شما را اندرز می‌ دهد تا متذکر شوید [که فرمان و نهی خدا به مصلحت دنیا و آخرت شماست]‌).
آنان را به عدالت اجتماعی و بذل مال به خویشاوندان و امر به معروف و نهی ازمنکر فرمان داده تا جامعه اسلامی در پرتو مواعظ و هدایت های الهی و احسان و نیکو کاری بندگان به عدالت و رعایت استحقاق ها نزدیک ترگردد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها