هشدار درباره تغییرات جمعیتی در شمال سوریه توسط ترکیه 

جمعه 13 خرداد 1401 - 13:47

ناظران امور سوریه عملیات نظامی ترکیه را در شمال این کشور در ادامه تلاش های آنکارا برای ایجاد تغییرات جمعیتی در آن منطقه می دانند..  

العالم _ سوریه

تحلیلگران سیاسی درباره تلاش های آنکارا برای ایجاد تغییرات جمعیتی در شمال این کشور هشدار داده اند.

این هشدار در حالی مطرح می شود که حومه شمال غربی استان الحسکه شاهد تشدید تنش برنامه ریزی شده توسط نیروهای ترکیه و گروه های تروریستی مورد حمایت این کشور است.

این تشدید تنش درست پیش از عملیات نظامی است که آنکارا در حال اجرای آن برای مواجهه با نیروهای سوریه دموکراتیک "قسد" در نوار مرزی مشترک با سوریه است، عملیاتی که آنکارا طی آن مناطق و روستاهای امن را هدف قرار داده و شماری بر اثر آن کشته و زخمی شده اند.

ناظران اقدام نیروهای ترکیه را در زمینه ایجاد منطقه به اصطلاح امن در عمق 30 کیلومتری خاک سوریه هنگام تجاوز به این کشور، بخشی از سیاست پاکسازی نژادی و جغرافیایی آنکارا می دانند.

علاوه بر این اقدام ترکیه، باید پرونده جنایات جنگی و جنایات انسانی این کشور را نیز در حق هزاران نفر از مردم سوریه در امتداد مرزهای مشترک افزود.

بنا بر اعلام اداره امور اجتماعی الحسکه سوریه، بیش از 130 خانواده سوری از ترس حملات توپخانه ای و خمپاره ای نیروهای ترکیه، به سمت ناحیه تل تمر و روستاهایی که امن تر هستند، فرار کرده اند، مسئله ای که موجب آوارگی آنان و دور شدن از مناطق مسکونی خود می شود و چه بسا دیگر نتوانند به خانه های خود باز گردند.

ناظران این اقدام ترکیه را برگ برنده ای می دانند که رجب طیب اردوغان پیش از انتخابات ریاست جمهوری آینده در این کشور روی آن حساب کرده است.

اردوغان همچنین اعلام کرده است که هزاران آواره سوری را به این کشور باز می گرداند هرچند ناظران تغییرات جمعیتی را از بارزترین نشانه های نبرد در شمال سوریه می دانند.

پربیننده ترین خبرها