زلال قرآن 963؛

تسلط عقل بر نفس امّاره چه آثاری را بدنبال دارد؟

تسلط عقل بر نفس امّاره چه آثاری را بدنبال دارد؟
پنج‌شنبه 2 تير 1401 - 15:17

العالم - زلال قرآن

وجه عقلی روح انسان با تاثیر پذیری ازوحی الهی و هدایت های خداوند منّان وهادیان منصوب ازجانب او(انبیاء واولیاء و راسخون درعلم و...) تقویت می شود و با درک حقایق عالم ومعرفت به حقیقت الحقایق و ذات اقدس حضرت حق سبحانه وتعالی، فکروذهن ودل انسان را بسوی خدا متوجه می کند و اورا درصراط مستقیم الهی هدایت می نماید، چنانکه این حقیقت را ازبخش دوم آیه 15 وآیه 16 سوره مبارکه مائده:
«... قَدْجَاءَكُمْ مِنَ اللَّـهِ نُورٌوَكِتَابٌ مُبِينٌ. يَهْدِي بِهِ اللَّـهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَيُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِبِإِذْنِهِ وَيَهْدِيهِمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ»
ترجمه: (... همانا ازجانب خدا برای (هدایت) شما نوری (عظیم) و کتابی آشکارآمد. خدا بدان کتاب هرکس را که از پی خشنودی او رود به راههای سلامت هدایت کند و آنان را از تاریکی‌های (جهل و گناه) بیرون آورد و به عالم نور داخل گرداند و به راه راست رهبری کن). می توان برداشت کرد.

حال اگرعقل انسان که هدایتگرذاتی او درسُبل السَلام و راه خشنودی خداوند است، برنفس امّاره مسلط گردد، درحقیقت به رفع بزرگ ترین موانع کمال انسان موفق شده و با پرتوگیری ازانوارهدایت های الهی (انوارآیات نورانی قرآن کریم) و پذیرش اسلام و ایمان به اصول اساسی آن و انجام اعمال صالحه موافق اوامرخداوند سبحان، موجب استقرارآدمی درصراط مستقیم می گردد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها