وزارت بهداشت عراق از رشد وبا و افزایش شمار مبتلایان به ۱۶۰ نفر خبر داد

وزارت بهداشت عراق از رشد وبا و افزایش شمار مبتلایان به ۱۶۰ نفر خبر داد
دوشنبه 13 تير 1401 - 13:06

 وزارت بهداشت عراق از ثبت ۲۱ مورد جدید بیماری وبا در این کشور خبر داد و اعلام کرد که با ابتلای این افراد شمار مبتلایان به وبا در کشور به ۱۶۰ مورد افزایش یافت.

العالم ـ عراق

بنابر گزارش «اینا» خبرگزاری رسمی عراق، «سیف البدر»، سخنگوی وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد، دیروز (یکشنبه) ۳ نفر از مجموع مبتلایان به وبا در عراق فوت شدند و ۲۱ مورد جدید از این بیماری ثبت شد.

البدر افزود که روز یکشنبه ۱۰ مورد جدید ابتلا به وبا در کرکوک، ۷ مورد در ذی قار، ۲ مورد در منطقه الرصافه بغداد، ۱ مورد در واسط و ۱ مورد در منطقه الکرخ بغداد شناسایی شد.

سخنگوی وزارت بهداشت عراق با اعلام اینکه بیشترین آمار مبتلایان به وبا مربوط به استان کرکوک (۸۰ مورد) است، اعلام کرد که منطقه الرصافه در بغداد پایتخت با ۳۷ مورد دومین منطقه آلوده به وبا در کشور به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، کارشناسان بهداشتی از رشد چشمگیر وبا در عراق هشدار داده اند و می گویند که شمار مبتلایان به وبا در این کشور بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است به طوری که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران چند روز پیش در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره شیوع وبا در کشور اعلام کرد:«در مورد بیماری وبا هنوز آمار قابل توجهی نداریم، ۴۰ مورد گزارش شده که در مناطق مرزی این خطر وجود دارد و سعی داریم کنترل کنیم، اما مهم است که شست‌وشوی خوب سبزیجات را مدنظر قرار دهیم چون از این راه منتقل می‌شود.».

روند افزایشی مبتلایان قطعی و مشکوک به بیماری وبا در کشور به گونه‌ای است که شمار موارد مشکوک به بیماری در کمتر از یک هفته به دو برابر افزایش یافته است.

احمد مهری، اپیدمیولوژیست و کارشناس بهداشت عمومی در این باره خاطرنشان کرد، عامل بیماری باکتری است که سرایت‌پذیری بالایی از فرد آلوده دارد و راه انتقال بیماری نیز دست، مدفوع و آب آلوده است.

وی با بیان اینکه در استان سلیمانیه عراق تعداد مبتلایان به شدت زیاد شده است و هم اینک در این استان وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند، گفت: به‌دلیل هم مرز بودن استان سلیمانیه با استان‌های غربی ایران احتمال افزایش آلودگی زیاد است. مهم‌ترین اصول بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به وبا اطمینان از بهداشت آب و مواد غذایی است، بویژه افرادی که به روستاها و شهرها سفر می‌کنند حتماً از بهداشت آب مصرفی‌شان اطمینان حاصل کنند و در صورت نیاز از آب معدنی استفاده شود. علاوه‌بر این شهروندان بویژه کسانی که از سرویس بهداشتی عمومی استفاده می‌کنند حتماً دست‌های‌شان را با آب و صابون به مدت ۳۰ ثانیه شست‌وشو دهند.

این اپیدمیولوژیست تأکید کرد، وبا بیماری نگران‌کننده‌ای است؛ البته برای کسانی که بهداشت آب و غذا را رعایت نمی‌کنند، میوه و سبزی را انگل‌زدایی نمی‌کنند و دست‌های‌ خود را نمی‌شویند.

پربیننده ترین خبرها