آتش بحران در لیبی چه زمانی خاموش می شود؟!

آتش بحران در لیبی چه زمانی خاموش می شود؟!
يکشنبه 19 تير 1401 - 19:08

«الطیب البکوش» دبیرکل اتحادیه مغرب عربی گفت که هر زمان بحران در لیبی رو به پایان است، حوادثی سیاسی، امنیتی و اجتماعی، روی می دهد، گویی برخی در داخل و خارج نمی خواهند بحران در این کشور پایان یابد.

العالم – لیبی

کارشناسان معتقدند هر زمان لیبی به تحقق خواست مردم برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم پارلمانی و ریاست جمهوری نزدیک می شود، بیگانگان و مزدورانشان در داخل، هرج و مرج ایجاد کردند.

بحران امروز لیبی در نتیجه مانع تراشی طرف‌های خارجی و داخلی برای به شکست کشاندن انتخابات ریاست جمهوری است که قرار بود 24 دسامبر گذشته برگزار شود.

به عنوان مثال وقتی مجلس نمایندگان لیبی، دولت جدید به ریاست فتحی پاشاغا را منصوب کرد تا انتخابات ریاست جمهور در نزدیک ترین زمان برگزار شود، پاشاغا بر خلاف ادعایش درباره تلاش به منظور تحقق خواسته های مردم، راهی انگلستان شد تا حمایت لندن را به دست آورد که به این شکل، لیبی دارای دو دولت شد که یکی به نفع آمریکا و دیگری به نفع انگلستان فعالیت دارد.

همزمان آمریکا نیز برای استمرار هرج و مرج در لیبی، تصمیم گرفت دیداری میان عقیله صالح رئیس مجلس نمایندگان و خالد المشری رئیس شورای عالی کشور به بهانه بررسی راهکارهای حل بحران این کشور برگزار کند اما در واقع هدف آن بود که اختلاف میان این دو تعمیق و مانع از برگزاری انتخابات شود که چنین اتفاقی حادث شد.

به همین دلیل هنوز هیچ موعد جدیدی برای برگزاری انتخابات مشخص نشده و اختلافات درباره نقشه راه مرحله آتی ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها