گسترش درگیری ها و نگرانی ناظران از تابستان داغ در لیبی

شنبه 1 مرداد 1401 - 22:20

بازگشت نبردها و درگیری های مسلحانه به بیشتر شهرهای لیبی به ویژه در شهرهای غربی تابستان داغی را برای این کشور رقم زده است.

العالم _ لیبی

هم اکنون اطراف شهر مصراته در غرب لیبی شاهد درگیری های مسلحانه بین شبه نظامیان طرفدار عبد الحميد الدبيبه نخست وزیر کنونی این کشور و شبه نظامیان طرفدار فتحی باشاغا نخست وزیر مامور تشکیل دولت است.

درگیری ها در مصراته پس از آن آغاز شد که شبه نظامیان موسوم به لشکر المحجوب طرفدار باشاغا به سمت شبه نظامیان نیروی عملیات مشترک وابسته به الدبیبه هنگام عبور از مسیر ساحلی به طرف طرابلس پایتخت، تیراندازی کردند.

هر دو گروه شبه نظامی از اهالی شهر مصراته اند و همین امر باعث شده مسیرها به سمت شهر بسته و درگیری ها بین دو طرف به داخل شهر کشیده شود.

در همین حال منابع داخلی از به حرکت درآمدن تجهیزات نظامی و کاروان های مسلح دو طرف به محل درگیری ها خبر می دهند. همین مسئله باعث شده است احتمال تشدید درگیری ها افزایش یابد.

ناظران نگران آن هستند که در سایه اختلافات سیاسی دو دولت رقیب که ماه ها است در لیبی ادامه دارد، درگیری ها به کشته شدن غیرنظامیان بیانجامد.

درگیری مسلحانه بین الدبیبه و باشاغا که از طرابلس، پایتخت آغاز شده بود، دو روز پیش به مصراته منتقل شد، شهری که زادگاه هر دوی آنان است.

علت کشیده شدن درگیری به مصراته این بود که نیروهای طرفدار دولت الدبیبه تلاش کردند فتحی باشاغا، رقیب وی را پس از چند ساعت از رسیدن وی به خانه اش در این شهر بازداشت کنند هرچند منابع لیبیایی اعلام کردند که نیروهای باشاغا به مقابله با نیروهای الدبیبه برخاستند و ضمن عقب راندن آنان مانع آن شدند که باشاغا را بازداشت کنند.

در همین ارتباط درگیری ها بین بزرگ ترین گروه های شبه نظامی در طرابلس نیز از سر گرفته شده و به مناطق اطراف «المشتمل» و «الموز» گسترش یافته است.

رسانه های داخلی لیبی اعلام کردند شمار کشته شدگان بر اثر درگیری ها در طرابلس افزایش یافته است و ده ها نفر بر اثر آن کشته و زخمی شده اند.

لیبی از چند ماه گذشته در بحرانی فزاینده به سر می برد. عامل این بحران اختلاف بین عبد الحميد الدبيبه نخست وزیر کنونی و فتحی باشاغا نخست وزیر مامور تشکیل دولت است که پارلمان طبرق ماه فوریه ماموریت تشکیل دولت را به او سپرد.

الدبیبه با واگذاری قدرت به باشاغا مخالفت کرده و گفته است قدرت را به دولتی منتخب واگذار خواهد کرد. دولت باشاغا مقر موقت خود را در شهر سرت قرار داده است زیرا الدبیبه مانع ورود او به طرابلس شده است.

دولت الدبیبه ضمن تشکیک در قانونی بودن دولت باشاغا آن را دولت کودتا و محصول تقلب می داند.

پربیننده ترین خبرها