اقدامات مقاومت عامل پیشبرد پرونده مناقشه گازی لبنان

اقدامات مقاومت عامل پیشبرد پرونده مناقشه گازی لبنان
سه شنبه 11 مرداد 1401 - 22:34

سه پرونده همچنان روی میز دیپلماسی لبنان باقی است که بر زندگی حال و آینده شهروندان این کشور تأثیر می گذارد.

العالم در گوشی

این سه پرونده (نخست) پرونده (گاز مصر و برق اردن) که تحت فشار آمریکا و اسرائیل ناکام ماند، (دوم) پرونده تامین سوخت از ایران به لبنان که آمریکا با آن مخالف است، و (سوم) ترسیم مرزهای دریایی است که به خاطر اهرم فشار گروه‌های مقاومت شاهد بهبود اندکی بوده است.

رژیم اشغالگر از آن رو اشغالگر معرفی شده که فاقد مشروعیت در تمامی اشکال «جغرافیایی، تاریخی و تمدنی»، است و پایه های خود را بر غارت، دزدی و تجاوز با فشار و حمایت از اروپا، به ویژه بریتانیا، بنا نهاد که آن را آماده بلعیدن سرزمین اسلامی عربی فلسطین کرد بنابراین این رژیمی مبتنی بر استکبار است که با قدرت غرب و آمریکاقدرت نمایی می کند.

فشارهای ناشی از نیاز اروپا به انرژی، به‌ویژه گاز، آمریکا و اروپا را به جستجوی میدان‌های نفت و گازی دور از روسیه سوق داد و هیچ چیز آسان‌تر از میادین لبنان در نزدیکی سرزمین‌های اشغالی فلسطین با حضور پلیس منطقه، رژیم صهیونیستی نبود ، که این رژیم نامشروع را با گستاخی همیشگی برای سرقت میادین گازی لبنان در مرزهای دریایی خود در جنوب به کار گرفت.

از جمله سیاست قحطی، تسلیم کردن شهروندان لبنانی به رضایت دادن به سیاست مرزبندی دریایی و غارت قانونی و همچنین اعمال فشار برای پذیرش وضعیت و تسلیم شدن در برابر عادی سازی علنی با اسرائیل و راه رفتن پشت سر کشورهای عربی عادی ساز به عنوان شرطی برای بهبود وضعیت اقتصادی است.

آمریکا نیز تهدید کرده لبنان در صورت پذیرش هر گونه هدیه از سوی ایران یا انعقاد قرارداد سوخت مورد نیاز نیروگاه های برق تحریم می شود.

محمد رعد، رئیس تشکل وفاداری به مقاومت، نیز گفت: «هیچکس جز مقاومت در این کشور حاکمیت را به وجود نمی اورد »

برخی کارشناسان و ناظران بر این باورند که پیام های مقاومت به اشغالگران صهیونیستی که آمریکا را وادار به فرستادن «اموس هوکشتاین» به لبنان کرد، این بود که آمریکایی ها و اسرائیلی ها «با حیله گری در صدد تحمیل چیزهایی هستند که نتوانستند با زور تحمیل کنند.»

مقاومت اسلامی برای شکستن محاصره صهیونیستی-آمریکایی از استخراج گازجلوگیری و معادله جدید برای تعیین مرزها و گرفتن حقوق خود ابتکار کرد و این همان چیزی است که محمد رعد بدان اشاره کرد و گفت مقاومت خواهان همه حقوق آبی و مرزی و حفظ منطقه اقتصادی، گاز و نفت لبنان است. همچنین مقاومت، شرط عدم «وتو» شرکتهای به کار گرفته برای اکتشاف و استخراج گاز را نیز مطرح کرد.

آموس هوکشتاین، میانجی آمریکایی، پس از ترک نشست رئیس‌جمهوری لبنان و رئیس مجلس و نخست وزیر در کاخ بعبدا در بیروت، قول داد که به زودی برای پایان دادن به همه مسائل مربوط به پرونده ترسیم مرزها بازگردد.

فضای «مثبت» توصیف شده پس از خروج هوکشتاین از نشست با مقامات لبنان ناشی از موضع واحد لبنان در مورد تعیین مرزها برای ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم است که خواستار عدم سهل انگاری دربرابر حقوق حاکمیتی لبنان و احتیاط کردن در برابر وقت کشی احتمالی هوکشتاین به منظور اتلاف وقت به نفع رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

وحدت موضع لبنان، اقدام مقاومت، پیام‌های محکمی که با پهپادهای سه‌گانه ارسال شد، موضع صریح سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله و همچنین فیلم تکان دهنده حزب‌الله باعث شد. مذاکره کننده لبنانی در مقابل عاموس هوخشتاین فرستاده آمریکا قوی ظاهر شود و همه اینها، معیارهای واقعی حاکمیت است که تنها مقاومت قادر به ایجاد، یافتن، متبلور کردن و فعال کردن آن خواهد بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها