استبداد به روش محمد بن سلمان

استبداد به روش محمد بن سلمان
پنج‌شنبه 13 مرداد 1401 - 18:15

منابع آگاه در عربستان پنهان شدن خالد بن سلمان را معلول افزایش نفوذ او می دانند، مسئله ای که باعث شده است محمد بن سلمان احساس خطر کند و او را در حاشیه قرار دهد تا مبادا هوس رقابت به سرش بزند.

العالم _ عربستان سعودی

مجله انگلیسی اکونومیست در مقاله ای با نام «مستبدی در صحرا» به بررسی استبداد حاکم بر کشور عربستان به ویژه در دوره محمد بن سلمان ولیعهد این کشور پرداخته است.

آن گونه که در این مقاله آمده است، محمد بن سلمان و خالد، برادرش، پیش از رسیدن سلمان به پادشاهی، میان شاهزادگان سعودی در حاشیه قرار داشتند تا آنجا که برخی شاهزادگان، آن دو را «فرزندان بیابان» می خواندند از این نظر که اصالت مادرشان یعنی همسر دوم ملک سلمان، به اقوام بیابان نشین باز می گردد.

به نوشته اکونومیست، همین مسئله باعث شد تا محمد بن سلمان از همان آغاز کینه دیگر شاهزادگان سعودی را به دل بگیرد و پس از رسیدن به قدرت در صدد انتقام برآید.

محمد بن سلمان به همین علت بسیاری از شاهزادگان را بازداشت کرد و به زندان انداخت و به گونه ای رفتار کرد تا رعب و وحشت در دل رقیبان اندازد تا فکر رقابت با او را از سر به در کنند و مانعی بر سر راه رسیدن او به پادشاهی نباشند.

آنچه این موضوع را بار دیگر بر سر زبان ها انداخته، غیبت خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع سعودی و برادر محمد بن سلمان به ویژه در سفر تاریخی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان است.

این در حالی است که بسیاری معتقدند خالد نقش مهمی در فراهم آوردن زمینه سفر بایدن به عربستان و برقراری آتش بس در یمن داشته است، خالد با این حال در سفر مهم بایدن به عربستان حضور نداشت و همین مسئله باعث گمانه زنی های بسیاری شده است.

نخستین کسی که این موضوع را مطرح کرد، خالد، فرزند سعد الجبری مسئول بلند پایه امنیتی سعودی بود، سعد الجبری از ترس دچار شدن به سرنوشت جمال خاشقجی روزنامه نگار مقتول سعودی، خارج از عربستان و در آمریکا به سر می برد.

خالد فرزند الجبری در توئیتی نوشته است پنهان شدن خالد بن سلمان از صحنه در این زمان بسیار قابل تامل است به ویژه که وی نه در دیدار بایدن از عربستان و نه در مذاکرات مربوط به تمدید آتش بس در یمن، حضور نداشته است.

منابع آگاه در عربستان پنهان شدن خالد بن سلمان را، به افزاش نفوذ و نقش او در چند ماه اخیر مربوط می دانند، مسئله ای که باعث شده است محمد بن سلمان احساس خطر کند و در نتیجه خالد، برادرش را همچون دیگر شاهزادگان سعودی، در حاشیه قرار دهد نا مبادا هوس رقابت با او به سرش بزند.

پربیننده ترین خبرها