دعوای زلنسکی و شهرداران اوکراینی بر سر میلیاردها دلار کمک دریافتی

دعوای زلنسکی و شهرداران اوکراینی بر سر میلیاردها دلار کمک دریافتی
جمعه 14 مرداد 1401 - 14:48

با تداوم جنگ در اوکراین و دریافت میلیاردها دلار کمک خارجی برای بازسازی این کشور، اختلافاتی بین دولت مرکزی و مقامات محلی که زلنسکی تلاش می‌کند آن‌ها را به حاشیه براند، ایجاد شده است.

العالم - امریکا - اروپا

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در مقدمه مطلبی تحت عنوان «با طولانی شدن جنگ، اختلافات سیاسی قدیمی اوکراین دوباره بروز می‌کند»، نوشت از زمان حمله روسیه به اوکراین، یک توافق غیررسمی بین سیاستمداران پرحاشیه و بسیار رقابتی اوکراین وجود داشته است: اختلافات قدیمی را کنار بگذارید و یک جبهه متحد علیه مسکو تشکیل دهید.

به نوشته این گزارش، «از زمانی که اوکراین در سال ۱۹۹۱ استقلال خود را از اتحاد جماهیر شوروی در حال فروپاشی اعلام کرد، این یک تغییر قابل توجه در کشوری است که گرفتار درگیری‌های سیاسی، فساد و نفوذ روسیه بوده است. اما در حال حاضر، با طولانی شدن جنگ و سرازیر شدن میلیاردها دلار کمک بین‌المللی، شکاف‌ها و تنش‌های قبل از جنگ بین دولت مرکزی و رهبران محلی آغاز شده است».

به نوشته واشنگتن پست، اصطکاک‌های اخیر بین ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و شهرداران این کشور که در تلاش برای دفاع یا بازسازی شهرها و شهرک‌های ویران‌شده‌شان هستند، بر چالش‌های داخلی فزاینده اوکراین با نزدیک شدن به شش ماهگی جنگ تأکید می‌کند.

شهرداران اوکراینی و تحلیلگران به این رسانه آمریکایی گفتند که به نظر می‌رسد دولت زلنسکی در تلاش است تا شهرداران را به حاشیه براند تا کنترل بر کمک‌هایی که به اوکراین می‌شود را حفظ کند و هر رقیب سیاسی آینده را تضعیف کند. طبق این گزارش، مسئله گسترده‌تر به گفته چند شهردار این است که نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد که در بحبوحه جنگ، دولت زلنسکی از وعده‌ها و برنامه‌های خود برای حذف اثرات باقیمانده از دوران شوروی از طریق تمرکززدایی از قدرت و اعطای اختیارات بیشتر به دولت‌های منطقه‌ای و محلی، عقب‌نشینی می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: این اختلافات با سیاستمداران محلی در حالی رخ می‌دهد که زلنسکی تغییرات بحث برانگیزی را در کابینه خود ایجاد کرده و ماه گذشته رئیس سرویس‌های امنیتی اوکراین و دادستان کل آن را تعلیق کرد و همچنین از تحقیقات گسترده درباره «خیانت و فعالیت‌‌های همدستانه» خبر داد.

به نوشته واشنگتن پست، در حالی که حزب در قدرت در سطح ملی معمولاً در سطح محلی تسلط داشته، حزب «خادم ملت» زلنسکی در انتخابات محلی ۲۰۲۰ بد عمل کرد و در یک شکست شخصی برای زلنسکی، نامزد حزب او برای شهرداری در زادگاهش حتی پس از انصراف رقیب اصلی در دور دوم انتخابات شکست خورد.

با این حال بر اساس این گزارش، جنگ وضعیت زلنسکی را که اکنون از حمایت عمومی گسترده‌ای برخوردار است، تقویت کرده است. سخنرانی‌های شبانه وی از پایتخت باعث تقویت روحیه اوکراین می‌شود با این که این جنگ کل شهرها و شهرک‌ها را در سراسر این کشور ویران کرده و هزاران کشته داشته است.

طبق این گزارش، در حالی که جهان برای کمک به اوکراین می‌شتابد، دولت مرکزی مجرای اصلی کمک ده‌ها میلیارد دلاری کشورها و آژانس‌هایی است که متعهد شده‌اند شهرهای ویران شده را بازسازی کنند. دولت مرکزی همچنین ادارات نظامی منطقه‌ای ایجاد کرده که قدرت آن‌ها غالباً جایگزین دولت‌های محلی غیرنظامی است و مستقیماً توسط کی‌یف تأمین مالی می‌شوند.

به نوشته واشنگتن پست، این به ناامیدی در میان شهرداران منجر شده و استدلال می‌کنند که مقامات منطقه‌ای در موقعیت بهتری نسبت به مقامات دولت مرکزی برای دریافت سریع و هدایت وجوه قرار دارند و از نیازهای رای‌دهندگان خود آگاه هستند. در این بین، شهرداران در تلاش هستند تا شخصا برای شراکت بین‌المللی با کشورها یا شهرهایی که مایل به تامین مالی برنامه‌های بازسازی خاص هستند، اقدام کنند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها