میراحمدی در گفتگو با العالم مطرح کرد؛

ماجرای درگیری ها در مرز با افغانستان/ ترکیه از جنبه های محیط زیستی برای ما مشکلات جدی ایجاد کرده است/ تشریح تمهیدات ویژه ایران برای برگزاری راهپیمایی اربعین/ ایران اولین کشور مهاجر پذیر دنیا

ماجرای درگیری ها در مرز با افغانستان/ ترکیه از جنبه های محیط زیستی برای ما  مشکلات جدی ایجاد کرده است/ تشریح تمهیدات ویژه ایران برای برگزاری راهپیمایی اربعین/ ایران اولین کشور مهاجر پذیر دنیا
چهارشنبه 19 مرداد 1401 - 23:01

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: ترکیه مشکلات جدی را در امر محیط زیستی ما ایجاد کرده، که این موضوع به آن ها منعکس گردیده و در حال پیگیری است .

العالم _ ایران / سیاسی

"سید مجید میراحمدی" معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در گفتگو با شبکه العالم، درباره درگیری های رخ داده بین مرزبانان ایران و طالبان، گفت: اساس این درگیری ها به این دلیل است که نیروهای مرزبانی افغانستانی در اثر تحولات افغانستان، دارای یک سازماندهی و تمرکز فرماندهی نیستند و ثانیا آموزش های لازم را در این زمینه ندیده اند و به جغرافیا و حدود مرزی ناآشنا هستند، به طور مثال در بخشی از مرز خودمان در مرز سیستان دیواره های مرزی داریم و آنها بر مبنای برنامه ریزی هایی که در حوزه های امنیتی و دفاعی شده بود، بخشی از خاک ما پشت دیواره های مرزی ما است لذا هر فردی که به منطقه نا آشنا باشد بر این تصور این که این دیواره ها مرز به شمار می آیند در صورتی که اینگونه نیست، شلیک می کنند برای مثال ترکیه دیواره هایی که در مرز ما احداث کرده است بخشی از زمین های ترکیه، این سوی دیوار است که احداث کرده است.

ماجرای درگیری ها در مرز با افغانستان

میراحمدی با بیان این مطلب که وقتی مرزبانان به آن طرف دیوار می روند و یا کشاورزان در آن زمین ها مشغول به کشاورزی هستند آن ها نسبت به این اقدامات عکس العمل نشان میدهند افزود : آن ها به دلیل ناآشنایی به این موضوع براین تصور هستند که این زمین ها خاک افغانستان تلقی میشود و نباید از این دیواره ها عبور کرد و بارها به آن ها تذکر داده ایم و حتی اعلام کرده ایم برای آشنایی آنها حاضر هستیم آموزش های لازم را بدهیم.

وی گفت: تا به امروز مرکزیت حاکم بر افغانستان از بروز چنین اتفاقاتی ابراز ناراحتی و تاسف می کنند و برداشت ما این است که آن ها به دنبال ایجاد درگیری های مرزی نیستند و این اقدامات انجام شده به دلیل شکل نگرفتن و سازماندهی نشدن نیروهای مرزبانی آن ها است و به تدریج باید این مشکلات رفع و حل شود .

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با اشاره به اینکه بعد از سر کار آمدن دولت طالبان هنوز این نیروها آموزش های لازم را ندیده اند و یا سازماندهی نشده اند تصریح کرد : آخرین درگیری که صورت گرفت به همین علت بود، کشاورز ایرانی زمینی را به کشاورز افغانی در گذشته اجاره داده بود و مرزبانان قبلی به این امر توجیه و آگاهی داشتند و این مراودات معمول و رایج بود ولی اینبار طالبان پرچم خود را به روی این زمین ها قرار داده بودند و متاسفانه به دلیل ناآگاهی مرزبانان جدید طالبان این درگیری پیش آمده بود.

دیوار مرزی مشترک با ترکیه/ ترکیه از جنبه های محیط زیستی برای ما مشکلات جدی ای را ایجاد کرده است

میراحمدی درباره نگاه ایران به دیوار مرزی مشترک با ترکیه گفت: ترکیه بر مبنای برآورد از تهدیدات خودش و در واقع نوع مهندسی مرز و چگونگی حفاظت از مرزهای خودش تدابیری را اندیشیده، ما در حوزه اینکه حدود جغرافیایی ما و سرزمینی ما رعایت شود در این حوزه مشکلی را نداشته و نداریم و لیکن مشکلات جدی ای را در امر محیط زیستی ما ایجاد کرده، بر نهر ها و محیط زیست ما آثاری را بجا گذاشته که این ها را به مقامات ترکیه منعکس کردیم و منتظر اصلاحات لازم هستیم . از جنبه های محیط زیستی برای ما مشکلات جدی ای را ایجاد کرده که این موضوع به ترکیه منعکس گردیده و در حال پیگیری است .

وی افزود: از بُعد آثاری که در مورد گروه های تروریستی و ضدانقلاب در حوزه ی ما، تردد ضدانقلاب به خاک ترکیه و از آن طرف تردد جریان های تروریستی «پ ک ک» و «پژاک» از ترکیه به ایران ، ما هیچگونه جریان ضدانقلاب ایرانی به سمت ترکیه نداشتیم و نداریم اما جریان تروریستی در مقاطعی و در بخشهایی از جاهایی که این احداثات صورت گرفته فعالیت داشتند، الان هم این فعالیت را در داخل خاک عراق علیه ارتش ترکیه دارند ما هم این جریان را کاملا یک جریان تروریستی می دانیم و حتی به ترکیه در جهت یک نوع همکاری اعلام آمادگی کردیم که با جریان های تروریستی ای که تهدید کننده امنیت دو کشور است مقابله جدی شود. اینکه نسبت به تامین اهداف ترکیه از جهت امنیتی ، آیا آثار مثبتی(برای آن ها) داشته یا خیر، ما گزارشی از آن نداریم و این را می بایست مقامات ترکیه مطرح کنند ولی قاعدتا بی تاثیر نمی تواند باشد و ممکن است که برای امنیت ترکیه آثار مثبت خود را قاعدتا داشته باشد و با جدیت این موضوع را دولت و ارتش ترکیه دنبال می کند، برای ما ، مسئله مان اصلا تعرض به حدود جغرافیایی مان نیست، (ترکیه) کاملا رعایت کرده ولی برای ما آثار سوء محیط زیستی داشته که آن را پیگیری می کنیم.

تشریح تمهیدات ویژه ایران برای برگزاری راهپیمایی اربعین

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور درباره برگزاری مراسم اربعین حسینی و تمهیدات ایران برای برگزاری راهپیمایی اربعین اظهارداشت: اربعین امسال ، اربعین خاص و ویژه است ، امسال به دلیل اینکه ما دوسال، اربعین ، مشتاقان زیارت آقا اباعبدالله الحسین (ع) و مشتاقان این حماسه عظیم به دلیل بیماری کرونا توفیق حضور را نداشتند براساس برآوردهایی که ما صورت دادیم و الان ثبت نامی که در سامانه سماح ما صورت می گیرد برآورد ما این است که بین 4 تا 5 میلیون زائر را ما خواهیم داشت ، آخرین پیاده روی عظیم اربعین از سمت ما قبل کرونا انجام شد سال 98 ، 3میلیون و 700 هزار زائر را ما داشتیم بنابراین قطعا ما امسال 4ونیم تا 5 میلیون زائر را بطور طبیعی داریم .

وی افزود: موضوع دیگر، بحث گرما است . وضعیت اقلیمی و شرایط آب و هوایی ما بگونه ای است که بخش زیادی از مردم ما آمادگی شرایط گرم و دمای بالای 40 یا 50 درجه را ندارند و تحمل این شرایط برای آنها سخت است جز ساکنین مناطق جنوبی کشور مثل بوشهر ، هرمزگان ، خوزستان ؛ برای این دو موضوع حتما می بایست هم در داخل عراق و هم در داخل خاک ما پیش بینی های لازم انجام شودT ما امسال ستاد مرکزی اربعین را که متشکل از همه وزارتخانه ها و دستگاه ها است و مسئولیت با تصویب مقام معظم رهبری ، مسئولیتِ مدیریت و راهبری این حماسه عظیم را دارد و مسئولیت بسیج همه دستگاه ها را و تسهیل و کمک به این امر را دارد در دولت جناب آقای رئیسی زودتر جلسات مربوطه را شروع کردیم و اقدامات وسیع و گسترده ای را برای هر دو این موضوع انجام دادیم . یک بخش اقداماتی است که ما بایستی در داخل خاک خودمان انجام دهیم و یک بخش توافقات و تفاهماتی است که باید با دولت عراق انجام شود .

میراحمدی ادامه داد: در مورد مدیریت جمعیت، آنچه که مهم است هرچند که مسئولین عزیز دولت عراق با مذاکراتی که با ما داشتند به چند دلیل مطرح می کنند که شما برای حضور محدودیت ایجاد کنید ، البته این توصیه این عزیزان است نه اینکه الزامی باشد ؛ یک اینکه می گویند ، زیرساخت های عراق از نظر حمل و نقل و عبور از مرزها و مسائل دیگر، تحمل و توانایی این میزان جمعیت را ندارد. دوم، درخصوص وضعیت کمبود آب است . امسال برای اولین بار در روز عرفه، کربلا بار با کمبود آب شرب مواجه شد و (مقامات عراق) مطرح کرده اند که در شهر های جنوبی مشکلات آب آشامیدنی داریم . سوم هم، مسئله گرمای هوا را مطرح می کنند که گرمای هوا و بدنبال آن ازدحام برای زائرین می تواند چالش هایی را ایجاد کند اما ما در بررسی هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که هرچند این دلایل مطرح شده از طرف عراقی در جای خود درست میباشد اما، ما نمی توانیم محدودیت ایجاد کنیم بلکه می بایست مسائل رو حل کنیم به همین خاطر در داخل کشور برای هر کدام از این مسائل برنامه ریزی های وسیعی را بعمل آوردیم به عنوان مثال درخصوص حمل و نقل ، کشور را داریم بسیج همگانی می کنیم که مشکل حمل و نقل زائرین را حل کنیم . درخصوص گرمای هوا ، سایه بان های وسیعی را در مناطق مرزی که زائرین مجبورند ساعاتی را در مرز معطل بمانند تا از مرز عبور کنند ایجاد می کنیم . مِه پاش هایی را در این مسیرها قرار می دهیم ، کارخانه های تولید یخ را ایجاد می کنیم ، بیش از 150 میلیون آب آشامیدنی یکنفره آماده کرده ایم ، در حال تدارک سوله های خنکی برای نگهداری آب هستیم . برای موضوع گرمازدگان، پیش بینی های لازم را خواهیم داشت، محل هایی که باید شرایط ویژه ای برای گرمازدگان داشته باشد در برنامه ریزی های خود قرار دادیم، در داخل عراق هم درباره کمبود آب، در آنجا داریم پیش بینی می کنیم و تدارک می بینیم که در این موضوع به عزیزان عراقی در حد توان کمک کنیم ، حتی مشکلات برق و آب آن سوی مرز خودمان را در کمک به مرزبانی این کار را انجام دادیم و دنبال می کنیم .

وی افزود: گیت های عبوری را توسعه داده ایم تا جمعیت برای عبور با مشکل مواجه نشوند و برای اینکه تناسبی بین گیت های ما و گیت های عراق باشد آمادگی خود را به مسئولین عراقی اعلام کردیم که به آنها برای توسعه گیت ها کمک کنیم و دولت عراق اقدامات و کارهای خود را دراین خصوص شروع کردند. اقدامات بسیار خوبی از سوی جریان مردمی در عراق، نیروهای حشد الشعبی و همچنین دولت عراق صورت پذیرفته ، البته دولت عراق جز در موضوع امنیت و مرز ، دخالتی در موضوع زائرین و این حماسه عظیم ندارد ، همه پذیرایی ها و اسکان و موضوعات مرتبط در عراق تماما مردمی است و این اقدامات بسیار عظیمی است و ما نهایت تقدیر و تشکر را داریم .

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در ادامه گفتگو با العالم درباره تفاهمات صورت گرفته با عراق گفت : در سفری که وزیر کشور عراق یک ماه قبل به ایران داشتند و دیداری که با وزیر کشور داشتند و متعاقبا سفری که ما داشتیم، تفاهمات بسیار خوبی صورت گرفت ، از جمله لغو روادید که هم زائران ایرانی و هم زائران عراقی و هم گردشگران عراقی بدون روادید درحال رفت و آمد هستند.

میراحمدی افزود: در حال حاضر دو مرز شلمچه ، مهران فعال هستند اما برای برگزاری مراسم اربعین در توافقات صورت گرفته مرز چذابه فعال می شود و هم اکنون مرزچذابه به آن دو مرز اضافه شده است و مرز خسروی در مذاکراتی که اخیرا با دوستان عراقی و سفیرمان داشته ایم ، از پانزدهم محرم فعال می شود که البته تامین امنیت بخشی از آن را که آلودگی دارد ، وزارت دفاع عراق و حشدالشعبی به عهده گرفته اند که ان شالله این مرز هم فعال شود ، اما مرز تمرچین، مرز جدیدی واقع در آذربایجان غربی ، مرز باشماق در کردستان ، مرز سومار برای ورود و خروج مواکب و تجهیزاتشان موافقت شده است ، همچنین در دیدارهای استاندارهای مرزی ، هماهنگی های بسیار خوبی صورت گرفته و امید است با وجود سختی های موجود هم به جهت آب و هوایی و هم به علت کثرت جمعیت ، این مراسم هرچه باشکوه تر برگزار شود .

میراحمدی افزود : آقای دکتر رییسی اولین رئیس جمهوری بودند که یکی دو روز پیش شخصا برای برگزاری مراسم با شکوه اربعین جلسه ای گذاشتند و با حضور ایشان ستاد مرکزی اربعین تشکیل شد ، البته آقای رییسی پیش از رییس جمهور شدنشان در تمام پیاده روی های اربعین حضور داشتند و ایشان اهتمام خاصی نسبت به این موضوع دارند و برای کمک به مشکلات پیش رو ، دستورات خوبی به دستگاه های مربوطه داده اند.

مشکلات خارجی های مقیم ایران در زمینه تبادلات بانکی

میراحمدی درباره مشکلات بانکی خارجی های مقیم ایران ضمن ابراز تاسف از مشکلات به وجود آمده گفت : ما مراتب اعتراض خود را هم بطور شفاهی و هم بصورت کتبی به بانک مرکزی اعلام کردایم ، کاری بوده که بدون هماهنگی با وزارت کشور که مسئول اتباع داخلی است صورت گرفته و وزیر کشور هم به جد دنبال حل این مسئله هستند ، دوستان هم البته دلائلی را در این زمینه مطرح کرده اند و درعین حال قول داده اند که این موضوع را هرچه سریع تر حل کنند و انتظار داریم بزودی این مسئله حل شود که البته گشایش هایی صورت گرفته است، خواسته ما از عزیران بانک مرکزی این است ، به جز در مواردی که ممکن است فردی مرتکب خلافی شود یا مقررات بانکی را رعایت نکند ، همه چیز به روال قبل برگردد و اتباعی که به طور قانونی در کشور ما حضور دارند و مجوز لازم برای اقامت به آنها داده شده است ، بدون هیچ گونه دغددغه و نگرانی فعالیت های بانکی و اقتصادی خود را داشته باشند و این اتفاق ، اتقاقی بوده که مورد اعتراض ما نیز بوده است که در حال پیگیری آن هستیم .

حدود 5 میلیون مهاجر افغانستانی اکنون در کشور زندگی می کنند و ایران با توجه به این آمار، اولین کشور مهاجر پذیر دنیاست

سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در ادامه درباره وضعیت شناسنامه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی گفت: اکنون بیش از 100 هزار نفر فرزندان بدون شناسنامه با این شرایط در کشور وجود دارند که اولیای آنها برای دریافت شناسنامه مراجعه کرده اند که شناسنامه بیش از 12 هزار نفر آنها صادر شده و بقیه نیز در دست اقدام است.
وی در باره شمار اتباع افغانستانی که در ایران زندگی می کنند، نیز خاطرنشان کرد، اخیرا یک طرح سرشماری را اجرا کردیم که بیش از 2 میلیون و 300 هزار نفر اتباعی که غیر مجاز وارد کشور شده بودند، خودشان را در این سرشماری معرفی کردند، البته یک درصدی هم بنا به دلایل مختلف در این سرشماری حضور نیافتند، اما در کل استقبال خوبی صورت گرفت. برآورد ما این است که حدود 5 میلیون نفر اتباع افغانستانی اکنون در کشور ما زندگی می کنند. بنابر این آمار، ما اولین کشوردنیا از نظر میزان و کثرت جمعیت مهاجر هستیم. برای ساماندهی و تعیین تکلیف اینها هم برنامه هایی داریم ودر دست اجرا است.

اعتماد مردمی به آیت الله رییسی یک سرمایه عظیمی برای دولت است

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در ادامه در باره نحوه مدیریت اصلاحات اقتصادی عظیم و همکاری مردم در این زمینه تصریح کرد، سال 98 تنش ها و آشوب هایی در بعضی از نقاط کشور ما بر اثر افزایش قیمت بنزین صورت گرفت. نسبت تاثیرگذاری آن افزایش قیمت و پیامدهای این اصلاح ارزی و اقتصادی بزرگ، بسیار متفاوت است. بنابر این به طور طبیعی در محاسبات اولیه باید این طور برداشت می شد که هم از نظر گسترش و هم از جهت شدت، دولت باید با اغتشاشات وسیعی مواجه می شد و سرویس های اطلاعاتی خارجی و معاند هم بسیار امیدوارم بودند به این که با اصلاحات اقتصادی و جراحی عمیق اقتصادی، حتما دولت با واکنش های سنگینی مواجه شود، ولی به هیچ وجه ما با هیچگونه تنشی مواجه نشدیم. نه این که مردم در اثر این اتفاقی که افتاد دچار سختی نشدند بلکه دولت با دادن یارانه قبل از اجرای طرح تلاش کرد که آن سختی ها را برای مردم راحت کند.
وی افزود: به نظر من یکی از موضوعاتی که بسیار مهم بود که این اتفاق نیفتاد، اعتماد مردم به دولت و شخص آقای رییسی است که تلاش می کند در زندگی مردم گشایش های اقتصادی ایجاد شود و مردم به ایشان ایمان و باور دارند که آنچه را انجام می دهد، خیر و صلاح مردم است و او را از جنس خودشان می دانند بنابر این با وی همراهی کردند.
میراحمدی گفت: اعتماد مردمی به آیت الله رییسی یک سرمایه عظیمی برای دولت است که باید از آن پاسداری شود و هرچه که ممکن است در زمینه رونق اقتصادی و آرامش بیشتر برای مردم تلاش شود. درهمین زمینه دولت نیز به طور شبانه روزی در حال تلاش برای برآورده شدن انتظارات به حق مردم است.

پربیننده ترین خبرها