رو کردن آنکارا به دمشق و پشت کردن به واشنگتن

رو کردن آنکارا به دمشق و پشت کردن به واشنگتن
يکشنبه 30 مرداد 1401 - 16:01

کارشناسان و ناظران، به گشایش آنکارا به سمت حکومت سوریه با دیده شک و تردید می نگرند و در همین حال برخی، آن را اقدامی تاکتیکی پیش از انتخابات در ترکیه می دانند. 

العالم _ ترکیه

کارشناسان استراتژیک می‌گویند رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پی مناطقی برای تلاقی با مواضع روسیه و ایران است.

آنان معتقدند سخنان اردوغان ضد اشغالگری آمریکا در سوریه بی سابقه است تا آنجا که وی در پی نزدیکی به مواضع روسیه و ایران است.

کارشناسان بر این باورند که دور نگه داشتن اردوغان از نشست بایدن با سران کشورهای هم پیمان آمریکا در خاک عربستان، یکی از عللی است که اردوغان را به اتخاذ چنین موضعی ضد آمریکا وادار کرد.

کارشناسان به مشارکت اردوغان در نشست تهران و سوچی اشاره و تاکید می کنند که وی قصد داشت این پیام را برساند که ممکن است بار دیگر به دشمنان آمریکا و رقبای آن اعتماد کند.

کارشناسان استراتژیک با اشاره به فشار عامل اقتصادی به ترکیه تاکید می کنند که اردوغان باید با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات، اولویت های خود را تغییر دهد زیرا ارزش لیر ترکیه در سال 2021 به نصف کاهش یافت و این در حالی است که این کشور با تورمی شدید روبرو است که اقتصاد ترکیه را تهدید می کند و حکومت اردوغان نیازمند دستیابی به حامل های انرژی است که قیمت آنها در سطح جهان رو به افزایش است و این کار جز از طریق روسیه یا ایران امکان پذیر نیست و به همین علت هزینه حامل های انرژی را با روبل به روسیه پرداخت می کند.

کارشناسان می گویند افکار عمومی در ترکیه هم اکنون بر این باور است که ادامه بحران با سوریه می تواند در زمینه های مختلف، در ترکیه مشکل ایجاد کند.

متخصصان امور روسیه با این حال به وجود بحران اعتماد بین روسیه و ترکیه، ایران و ترکیه و سوریه و ترکیه اشاره می کنند و می گویند اردوغان به گونه ای از گروه های تروریستی سخن می گوید که انگار معیار تاریخی ضد تروریست ها است و این در حالی است که خود او بود که همه مرزها را به روی همه تروریست های جهان گشود تا برای جنگ با دولت سوریه وارد این کشور شوند و به همین علت مشکل اعتماد با ترکیه وجود دارد.

آنان معتقدند که موضع جدید اردوغان در برابر گشایش به سمت سوریه، یا موضعی انتخاباتی پیش از انتخابات ترکیه یا موضعی استراتژیک منطقه ای و بین المللی است.

متخصصان امور روسیه می افزایند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور هنگامی که با اردوغان سخن می گفت، تصریح کرد که «یا در منطقه صلح خواهد بود و ما همه مسئول آن هستیم یا در منطقه صلحی نخواهد بود، پس اگر شما با تروریست ها مشکل دارید با دولت سوریه به توافق برسید نه با ما یا با ایرانی ها».

به گفته این متخصصان، اردوغان سیگنال های بسیار خوب و تشویق کننده ای فرستاده است که گامی بزرگ به جلو محسوب می شود اما باید با اقدامات عملی همراه شود. ترکیه از یک سال پیش به دنبال بازگشت به سیاست قدیمی «به صفر رساندن مشکلات» و تعامل با هماگان است.

ترکیه به هیچ کشوری از کشورهای منطقه تعهد ندارد و با همه آنها رابطه دارد تا بگوید که با همه این کشورها در ارتباط یکسان است.

رئیس جمهور ترکیه تلاش می کند از طریق تعامل با پرونده پناهندگان سوری، فشار اقتصادی بر دولت خود را کاهش دهد.

وی تلاش می کند این پرونده را از طریق روی آوردن به سوریه حل و فصل کند تا برگه فشاری که در دست مخالفان داخلی در ترکیه است، شکست بخورد.

متخصصان امور روسیه تاکید می کنند که تا این لحظه مشخص نیست گام گشایش به سمت سوریه تاکتیکی یا استراتژیک است و گذر زمان آن را مشخص خواهد کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها