مقاومت مردمی در سوریه؛ واقعیتی که آمریکا از آن فرار می کند

مقاومت مردمی در سوریه؛ واقعیتی که آمریکا از آن فرار می کند
شنبه 5 شهريور 1401 - 15:24

کارشناسان تاکید می کنند آمریکا برای انکار مقاومت مردمی در سوریه، حملات به پایگاه های نظامی خود را به گروه های وابسته به سپاه پاسداران ایران نسبت می دهد.

العالم _ سوریه

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت که 23 آگوست فرمان داده است که حملات دقیقی به برخی تاسیسات در شرق سوریه صورت گیرد.

وی ادعا کرد که گروه های وابسته به سپاه پاسداران ایران از این تاسیسات استفاده می کرده اند، گروه هایی که در حمله به پایگاه های آمریکایی مشارکت داشته اند.

ناظران معتقدند این ادعاها و اتهامات در راستای طرح آمریکا در منطقه و در درجه نخست به منظور هدف قرار دادن سوریه است زیرا دولت دمشق به عنوان وزنه مهمی در منطقه، در برابر طرح موسوم به خاورمیانه جدید ایستاده است، طرحی که آمریکا از بیش از دو دهه قبل آن را آغاز کرد. آمریکا گمان می کند وادار کردن سوریه به پذیرش این طرح، گام نخست در تحقق آن است و نیروهای آمریکایی به همین منظور در سوریه حضور دارند.

این در حالی است که به گفته تحلیلگران، حضور آمریکا در سوریه حضوری متجاوزانه و اشغالگرانه است و اهداف سیاسی دارد.

در همین حال کارشناسان نظامی تاکید می کنند که مدتی است که جنبشی شبیه به مقاومت مردمی در منطقه شمال شرق سوریه شکل گرفته است که در آغاز شبه نظامیان کرد جدایی طلب را هدف قرار می داد، شبه نظامیانی که به عنوان مزدوران آمریکا عمل می کنند.

این جنبش در مرحله دوم پایگاه های اشغالگران آمریکایی را هدف قرار داده است.

کارشناسان تاکید کردند که مقاومت مردمی در شمال شرق سوریه که از آغاز ماه هفتم شکل گرفت، متحول شد و به طور مستقیم پایگاه های آمریکا از جمله پایگاه التنف را با چندین پهپاد هدف قرار داد که به زخمی شدن شماری از نیروهای آمریکایی انجامید هرچند رسانه های آمریکایی بر آن چشم بستند. همچنین میدان نفتی العمر که بزرگ ترین پایگاه آمریکا در سوریه محسوب می شود و نیز تجهیزات پیشرفته ای که برای تسهیل فعالیت نیروهای اشغالگر آمریکایی و شبه نظامیان کرد استفاده می شد، هدف قرار گرفت.

کارشناسان افزودند که آمریکا در واکنش به این حملات مواضعی را هدف قرار داد و ادعا کرد که متعلق به گروه های وابسته به سپاه پاسداران ایران است و این در حالی است که مقاومت مردمی با نظارت دولت سوریه شکل گرفته و شکل منظم به خود گرفته است و این مقاومت در واقع پاسخی به تجاوز آمریکا به این کشور است که تلاش می کند سوریه را به صحنه رویارویی با روسیه، چین و ایران تبدیل کند.

با این حال تحلیلگران معتقدند که آمریکا هیچ استراتژی مشخصی در سوریه ندارد و به همین علت از گروه های جدایی طلب کرد حمایت و توافق نامه های کاهش تنش را نقض می کند و در همین حال به طور غیرقانونی در پایگاه التنف حضور دارد.

آنان تاکید می کنند که حضور آمریکا با هدف تقویت تروریسم است زیرا پایگاه التنف پایگاهی است که نیروهای موسوم به تکاوران در آن حضور دارند که تروریسنت ها را برای مقابله با دولت سوریه و هم پیمانان آن آموزش می دهند.

پربیننده ترین خبرها