ترفند رسانه‌ای ترکیه برای سنجش مواضع سوریه

ترفند رسانه‌ای ترکیه برای سنجش مواضع سوریه
پنج‌شنبه 7 مهر 1401 - 12:14

به رغم همه تحرکات آمریکا، غرب و ترکیه، شواهد و قراین در این منطقه حکایت از کنترل هر چه بیشتر دولت سوریه بر این منطقه دارند و نشان می دهند که دستاوردهای سیاسی و نظامی دولت سوریه در این منطقه در چارچوب توافق های آستانه در حال تقویت و افزایش هستند.

العالم - کشکول

روزنامه های ترکیه که عادت دارند هر از گاهی با درج مطالبی، خودنمایی کنند اکنون در توصیف آنچه که همگرایی ترکیه و سوریه نامیده اند، درمانده اند و از آن به عنوان تلاشی برای نهان کردن آتش زیر خاکستر برای جلوگیری از بروز دوباره جنگ در منطقه یاد کرده اند.

این قبیل افشاگری های عمدی رسانه های ترکیه از جمله روزنامه "صباح"، ارگان حزب عدالت و توسعه به طور مستقیم اشاره دارند به هر آنچه که دمشق به عنوان اصول محدود کننده هر گونه تبادل نظر بین دو کشور تعیین می کند از جمله خروج ارتش ترکیه از خاک سوریه و توقف هر گونه حمایت از گروه های مسلح در مقابل تلاش ترکیه برای ادامه حضور نظامی در شمال سوریه ولو در قالب برنامه های محدود و مدت زمان مشخص آنهم به بهانه خطر کردها در این منطقه.

اطلاعاتی که توسط رسانه های ترکیه درباره مصالحه ها و اظهارات درز داده می شوند چندان قابل اعتماد نیستند؛ منابع آگاه گفته اند چیزهایی که در این خصوص درز داده می شوند صرفا مشتی از خروارها تضاد و اختلافات شدید بین ترکیه و سوریه هستند.

این منابع طبعا بر این باورند که بازی سازمان های جاسوسی غربی و ترکیه و برخی کشورهای عربی در سوریه در آستانه پایان است. فقط برخی شروط و اقتضاهای سیاسی اجتناب ناپذیر هستند مخصوصا اینکه گزینه های مد نظر ترکیه هیچ چشم انداز روشنی ندارند کما اینکه این کشور با معضل هایی چون انتخابات، پناهجویان و اوضاع اقتصادی رو به روست.

اما حوادث جاری پیامدهای مثبتی در دل خود دارد از جمله شرایط جدیدی در منطقه در حال شکل گیری است و حدود و فضاها و وضعیت جدیدی در سطح تحولات میدانی در سوریه ایجاد شده است که مبنای سیاست ایران و روسیه در حمایت از سوریه قرار گرفته اند.

یکی از موتورهای محرکه همگرایی ایران و روسیه، گروه تروریستی النصره – با همه اسامی و شاخه های متعددش – است که در حال حاضر تبدیل به بار گرانی بر دوش ترکیه و آمریکا و دیگر حامیان آن شده است. طبق اطلاعات موجود، با توجه به دردسرهای این گروه تروریستی برای آنکارا و هزینه هایی که بقای آن برای ترکیه ایجاد کرده است، تصمیم به حذف آن در ائتلاف متجاوز گرفته شده است و تغییر اسم و عنوان دیگر فایده ای ندارد.

در توضیح این تغییر و تحولات باید گفت پس از آنکه ارتش سوریه و روسیه مواضع این گروه تروریستی در حومه ادلب، حماه و لاذقیه در هم کوبیده و تلفات و خسارات سنگینی بر آن تحمیل کرده اند و دمشق هم بر عقب نشینی همه نیروهای ترکیه و دیگر عناصر خارجی مسلح از ادلب و عفرین و جرابلس و تل ابیض و راس العین اصرار دارد؛ دولت ترکیه به جبهه النصره دستور داد که سه گذرگاهی را که پیشتر بسته بودند، برای بازگشت آوارگان به مناطق آزادشده در داخل سوریه باز کنند.

به گفته منابع آگاه این نحوه برخورد ترکیه با جبهه النصره، بخشی از نقشه های آنکارا برای بازسازی این گروه است تا بعدها آن را به عنوان مخالف میانه رو و رقیبی برای ائتلاف در شمال سوریه معرفی کند.

در مقابل، آمریکا هم تلاش می کند گروه های مسلح این منطقه را تحت کنترل خود بگیرد و تشکل تروریستی جدیدی را در این منطقه ایجاد کند تا با استفاده از آن، هر گونه تلاش روسیه و ایران را خنثی نماید و همزمان با اجرای پروژه های توسعه در این منطقه، برای خود جای پای اقتصادی و مردمی باز کند. در همین راستا تلاش می کند با گروه های موسوم به ائتلاف مخالف ارتباط برقرار کرده و تصویر جدیدی در سطوح نظامی، اداری و سیاسی در منطقه ایجاد کند و مدیریت این منطقه را به هیئتی 28 نفره زیر نظر آمریکا برای ان تشکیل دهد.

طبق پیشنهادات آمریکا 7 نفر از اعضای این هیئت نمایندگانی از گروه های مسلحی خواهند بود که قرار است ستون فقرات ارتش ملی را تشکیل دهند و 7 نفر دیگر هم از شخصیت های سرشناس منطقه خواهند بود.

اما به رغم همه این تحرکات و تلاش ها شواهد و قراین در این منطقه حکایت از کنترل هر چه بیشتر دولت سوریه بر این منطقه دارند و نشان می دهند که دستاوردهای سیاسی و نظامی دولت سوریه در این منطقه در چارچوب توافق های آستانه در حال تقویت و افزایش هستند و هر گونه همگرایی بین این کشور و ترکیه منوط به شروط سوریه خواهند بود.

پربیننده ترین خبرها