افزایش 4 درصدی بهای نفت در پی تصمیم گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید

افزایش 4 درصدی بهای نفت در پی تصمیم گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید
شنبه 16 مهر 1401 - 08:03

بهای جهانی طلای سیاه به بالاترین سطح در 5 هفته اخیر رسید.

العالم - جهان

به گزارش العالم به نقل از رویترز، بهای نفت روز جمعه حدود 4 درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح در 5 هفته گذشته رسید؛ موضوعی که با تصمیم گروه موسوم به اوپک پلاس در هفته گذشته برای اعمال بزرگترین کاهش عرضه خود از سال 2020 علیرغم نگرانی در مورد رکود اقتصادی احتمالی و افزایش نرخ بهره، ارتباط تنگاتنگی داشت.
در پایان معاملات روز جمعه، بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 3 دلار و 50 سنت یا 3.7 درصد افزایش به 97 دلار و 92 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با 4 دلار و 19 سنت یا 4.7 درصد افزایش، 92 دلار و 64 سنت معامله شد.
این بالاترین سطح قیمت‌ها برای شاخص برنت از 30 اوت و برای WTI از 29 اوت محسوب می‌شود. همچنین هر دو شاخص، دومین افزایش هفتگی متوالی خود را به ثبت رساندند و بیشترین درصد افزایش هفتگی را از ماه مارس پشت سر گذاشتند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه، موسوم به اوپک پلاس، هفته گذشته توافق کردند که تولید خود را به میزان 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.
استفان برنوک، کارشناس مرکز PVM در این خصوص گفت: «از جمله پیامدهای مهم کاهش اخیر تولید اوپک، بازگشت احتمالی نفتِ 100 دلاری است.»
مرکز UBS نیز پیش‌بینی کرد که شاخص برنت «در سه ماهه آینده به بالای 100 دلار خواهد رسید.»
روز پنجشنبه، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده از تصمیم جدید اوپک پلاس ابراز ناامیدی کرد. او و مقامات آمریکایی گفتند که واشینگتن به دنبال همه گزینه های ممکن برای جلوگیری از افزایش قیمت ها است.

پربیننده ترین خبرها