شکاف میان بایدن و آل سعود علنی شد!

شکاف میان بایدن و آل سعود علنی شد!
شنبه 16 مهر 1401 - 13:14

رویترز در گزارشی به بررسی موضوع تشدید اختلافات میان عربستان و آمریکا پس از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت پرداخت.

العالم - امریکا

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت : بر اساس مصاحبه با حدود دوازده مقام دولتی و کارشناس در واشینگتن و خلیج فارس ، تصمیم اخیر گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت علیرغم مخالفت سرسختانه ایالات متحده، از وجود روابط پرتنش میان کاخ سفید و جو بایدن، از یک سو و خانواده سلطنتی عربستان سعودی از سوی دیگر حکایت دارد. خاندان سلطنتی عربستان زمانی یکی از مهمترین متحدان واشینگتن در خاورمیانه بود.

این منابع گفتند که کاخ سفید برای جلوگیری از کاهش تولید اوپک تلاش زیادی به عمل آورد. بایدن امیدوار است تا پیش از انتخابات میان دوره ای که در آن حزب دموکراتِ او می‌کوشد کنترل بر کنگره ایالات متحده را حفظ کند، از افزایش مجدد بهای بنزین در ایالات متحده جلوگیری کند.

واشینگتن همچنین می خواهد درآمد انرژی روسیه را در طول منازعه اوکراین محدود کند.

دولت ایالات متحده هفته ها با اعضای اوپک پلاس لابی کرده است . به گفته دو منبع آگاه، در روزهای اخیر، مقامات ارشد ایالات متحده از تیم های انرژی، سیاست خارجی و اقتصادی از همتایان خارجی خود خواستند به کاهش تولید رای منفی دهند.

آموس هوخشتاین، نماینده ارشد انرژی بایدن، به همراه برت مک گورک، مقام امنیت ملی و تیم لندرکینگ، نماینده ویژه دولت در امور یمن، ماه گذشته به عربستان سعودی سفر کردند تا در مورد مسائل انرژی، از جمله تصمیم اوپک پلاس گفتگو کنند.

آنها نتوانستند از کاهش تولید جلوگیری کنند، درست همانطور که بایدن پس از سفر خود به عربستان در ماه جولای به موفقیتی دست نیافت.

یکی از منابعی که در مورد این گفتگوها توضیح داده ، گفت به مقامات سعودی اعلام شد باید دست به انتخاب بزنند زیرا این موضوعِ «ما در برابر روسیه» است.

این منبع گفت این استدلال شکست خورده و سعودی ها گفته اند اگر آمریکا خواهان نفت بیشتر در بازارها است، باید تولید بیشترِ نفت خود را آغاز کند.

بر اساس داده های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، آمریکا تولید کننده شماره 1 نفت جهان و همچنین بزرگترین مصرف کننده آن است.

دفتر رسانه ای دولت عربستان سعودی CIC به درخواست های ایمیلی رویترز برای اظهار نظر درباره این گفتگوها پاسخی نداد.

شاهزاده عبدالعزیز، وزیر انرژی عربستان روز چهارشنبه هفته گذشته در این خصوص به تلویزیون عربستان گفت: «ما در درجه اول نگران منافع پادشاهی عربستان سعودی هستیم و سپس منافع کشورهایی که به ما اعتماد دارند و منافع اعضای اوپک و ائتلاف اوپک پلاس.»

او افزود: «اوپک منافع خود را با منافع جهان می سنجد زیرا ما به حمایت از رشد اقتصاد جهانی و تامین منابع انرژی به بهترین شکل علاقه داریم.»

مدیریت واشینگتن در مبحث توافق هسته ای ایران، عقب نشینی از حمایت از عملیات نظامی تهاجمی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن و همچنین اقدامات علیه روسیه پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین در فوریه 2022، مقامات سعودی را ناخشنود کرده است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی، پس از اعلام کاهش اوپک به تلویزیون بلومبرگ گفت که فشار ایالات متحده برای محدودیت قیمت نفت روسیه باعث عدم اطمینان می شود و به «فقدان جزئیات و عدم شفافیت» در مورد نحوه اجرای آن اشاره کرد.

یک منبع مطلع از مباحث مطرح‌شده با مقامات سعودی گفت که این کشور، تعیین سقف برای بهای نفت روسیه را به عنوان «مکانیسمی غیر تجاری برای کنترل قیمت در بازار می داند که می تواند توسط کارتلی از مصرف کنندگان علیه تولیدکنندگان استفاده شود.»

فروش 180 میلیون بشکه ای نفت توسط بایدن در ماه مارس از ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده، به نزولی شدن بهای نفت در بازار کمک کرد. در ماه مارس، اوپک پلاس اعلام کرد که استفاده از داده های آژانس بین المللی انرژی (IEA)، یک ناظر غربی بر تحولات نفت، را به دلیل نگرانی های عربستان سعودی از نفوذ بیش از حد ایالات متحده بر آن، متوقف خواهد کرد.

بایدن روز پنجشنبه تصمیم عربستان را «ناامیدکننده» خواند و افزود واشینگتن می تواند اقدامات بیشتری در بازار نفت انجام دهد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه در این خصوص گفت: «ببینید واضح است که اوپک پلاس در حال همسویی با روسیه است.» او درباره اینکه کاهش تولید چه تأثیری بر روابط ایالات متحده و عربستان سعودی خواهد گذاشت توضیح نداد.

در کنگره آمریکا، دموکرات‌های همسو با بایدن خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عربستان سعودی شدند و درباره عقب‌نشینی از فروش تسلیحات صحبت کردند.

سناتور کریس مورفی، یک دموکرات، در این خصوص در حساب توییتر خود نوشت: «من فکر می‌کردم که هدف فروش تسلیحات به کشورهای خلیج‌فارس علیرغم نقض حقوق بشر، جنگ مضحک یمن،

کار علیه منافع آمریکا در لیبی، سودان و غیره، این است که وقتی یک بحران بین‌المللی پیش آمد، خلیج‌فارس می‌تواند آمریکا را به جای روسیه/چین انتخاب کند.»

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز جمعه در اظهاراتی به فاکس نیوز در پاسخ به پرسشی درباره انتقاد آمریکا گفت: «عربستان تصمیمات نفتی را سیاسی نمی کند.»

وی افزود: «با احترام، دلیل اینکه شما قیمت های بالایی در ایالات متحده دارید این است که کمبود پالایشگاهی دارید که بیش از 20 سال است وجود دارد.»

هفته‌ها پس از روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس‌جمهور، واشینگتن گزارشی را منتشر کرد که قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار، را در سال ۲۰۱۸ به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مرتبط می‌کرد.
این شاهزاده، پسر ملک سلمانِ 86 ساله، صدور فرمان قتل را رد کرده است، اما اذعان کرده است که این قتل «تحت نظارت من» انجام شده است.

شاهزاده ماه گذشته نخست وزیر شد و وکلای او در دادگاهی در ایالات متحده استدلال می کنند این امر باعث می شود وی از تعقیب قضایی در قتل خاشقچی مصون بماند.

سفر بایدن به جده در عربستان سعودی در ماه جولای برای اجلاس سران خلیج فارس با هدف اصلاح روابط بود، اما او همچنین انتقاداتی را از بن سلمان به خاطر قتل خاشقچی مطرح کرد.

بن کیهیل، کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت که سعودی‌ها امیدوارند کاهش تولید به اوپک پلاس اجازه دهد بهای نفت را کنترل کنند و از درآمد نفتی کافی برای محافظت از کشورشان در برابر رکود اطمینان حاصل نمایند.

کیهیل گفت: «ریسک اقتصاد کلان همیشه بدتر می شود، بنابراین آنها باید در تقابل با آن پاسخ دهند. آن‌ها می‌دانند که یک کاهش بها، واشینگتن را عصبانی می‌کند، با این حال، بازار را مدیریت می‌کنند.»

پربیننده ترین خبرها