حمله موشکی روسیه عامل تشدید تنش یا عامل بازدارنده در مقابل اوکراین؟

سه شنبه 19 مهر 1401 - 21:41

روسیه روز دوشنبه از موشک‌های کالیبر، اسکندر، تورنادو و و پهپادها برای حمله به 143 هدف در اوکراین، از جمله مراکز نظامی، مراکز ارتباطی و سیستم های انتقال انرژی استفاده کرد که در نوع خود بزرگترین حمله به اوکراین از ابتدای جنگ است، این اقدام در پاسخ به بمباران پل کریمه توسط اوکراین انجام شد.

العالم - اروپا

از ابتدای عملیات نظامی روسیه در اوکراین تاکنون، یعنی بیش از 7 ماه، روسیه از هدف قرار دادن زیرساخت های اوکراین به عنوان اهداف غیرنظامی خودداری کرده است، اما پس از هدف قرار دادن پل کریمه، این استثنا را لغو کرد.

مسکو در اولین اظهار نظر خود در مورد هدف قرار دادن پل کریمه توسط اوکراین و متحدانش، آن را اعلام «جنگ بدون قاعده» دانست و تاکید کرد که این بار پاسخ تلافی جویانه روسیه همه جانبه خواهد بود.

اکنون این سوال مطرح است که آیا تشدید تنش ها در روسیه با همین سرعت ادامه خواهد داشت یا مسکو به این حمله هشدار دهنده اکتفا خواهد کرد؟

اخیراً عقب‌نشینی‌های مکرر نیروهای روسی از جبهه‌های اوکراین، این کشور و متحدانش را به پافشاری بر جنگ و برنامه‌ریزی برای هدف قرار دادن پل کریمه سوق داد.

این در حالی است که پوتین شخصاً بر این پل نظارت می‌کرد و ساخت آن میلیاردها دلار برای روسیه هزینه داشت و هدف قرار دادن آن توهینی به شخص پوتین تلقی می شود.

با وجود اینکه غرب انتظار واکنش روسیه را داشت، اما پوتین منتظر نتیجه نشست روز دوشنبه با شورای امنیت ملی روسیه شد و قبل از آن از پاسخ خیلی سریع خودداری نمود.

در این دیدار، رئیس‌جمهور روسیه به کی‌اف قول پاسخ سخت و خشن به هرگونه حمله علیه خاک روسیه را داد و تاکید کرد جنایت‌های رژیم کیف بدون پاسخ نخواهد ماند.

دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه و نخست‌وزیر و رئیس جمهور سابق این کشور گفت که حمله به اوکراین، تنها «قسمت اول» است و «هدف باید برچیدن کامل نظام سیاسی در اوکراین باشد». این گفته یعنی خروج از هدف رسمی اعلام شده روسیه از عملیات این کشور در اوکراین.

برخی تحلیلگران معتقدند که این تهدید مانند توان هسته ای روسیه، بخشی از سیاست بازدارندگی در مقابل اوکراین است تا با هدایت ناتو، روسیه را به چالش نکشد و تحریک نکند.

از سوی دیگر، برخی بر این باورند در صورت ادامه تحریکات غربی، ممکن است مسکو برای سرنگونی دولت اوکراین و کنترل کیف تلاش کند.

از نگاه تحلیلگران بعید نیست که این حملات آغاز راهبرد جدید روسیه باشد که هدف آن تحت فشار قرار دادن زلنسکی برای پذیرش بازگشت به مذاکرات با مسکو و پذیرش اتفاقات مشابه با آن چیزی است که در چهار منطقه رخ داد و پس از همه پرسی در پایان ماه گذشته برای تعیین سرنوشت خود، به روسیه پیوستند.

به هر حال انتصاب ژنرال سرگئی سوروویکین به عنوان فرمانده نیروهای روسیه در اوکراین را نمی توان تصادفی دانست، این امر تأیید می کند که مرحله بعدی عملیات ارتش روسیه در اوکراین با گذشته متفاوت خواهد بود از این رو به ژنرالی مانند سرگئی سوروویکین نیاز دارد که به واسطه سابقه فرماندهی نیروهای روسی در سوریه تجربه عمیقی در جنگ های چریکی، حملات موشکی و ضربه زدن به زیرساخت ها داشته باشد. وی سابقا فرمانده نیروهای روسی در سوریه و قبل از آنها در چچن و تاجیکستان بود و پیروزی او در همه این نبردها و بازپس گیری بسیاری از شهرها و روستاها از گروه های مسلح از جمله نکات چشمگیر در پرونده اوست.

امروز روسیه توپ را در زمین حریف غربی قرار می دهد و به او اطمینان می دهد که طبق گام های بعدی غرب حرکت خواهد کرد بنابراین ادامه مداخله اش با تشدید تنش مواجه خواهد شد که ممکن است کیف آن را تحمل نکند.

علاوه بر این فاکتور زمان نیز در این زمینه نقشی ندارد بداین معنی که غرب قادر به ادامه جنگ فرسایشی مالی و نظامی نخواهد بود. به ویزه که اوضاع غرب با کسری بزرگ در تامین گاز و نفت و افزایش شدید نرخ تورم (طبق بیانیه مشترک صندوق بین المللی پول و بانک جهانی) همراه است. این بیانیه دیروز از عبارت «قطار فراری» استفاده کرد که شهروندان ده‌ها کشور در سراسر جهان از جمله کشورهای غربی را به دلیل خطرات رکود جهانی درهم می‌کوبد، زیرا این تورم شتابان، بانک‌های مرکزی را مجبور به افزایش نرخ بهره می‌کند که مانع رشد می شود.

صندوق بین المللی پول تخمین می زند که اقتصاد جهانی به دلیل بحران انرژی و غذا، تورم بالا و عملیات روسیه در اوکراین، 4 تریلیون دلار ضرر خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها