العالم - زلال قرآن
در قرآن کریم صراحتاً چیزی به اسم اجل معلق نیامده، و در آیات مربوطه به موضوع اجل مستقیم یا غیرمستقیم سخن از اجل مسمی به میان آمده، بعضی از مترجمین و مفسرین از برخی آیات مثل آیه 2 سوره مبارکه انعام :
« هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ»
ترجمه: ( اوست که شما را از گِلی ناچیز آفرید، آن گاه مدتی معین مقرر کرد، و مدتِ غیر قابل تغییر نزد اوست، [شگفتا! که] باز شما [در یکتایی و ربوبیت او] شک می کنید).
برداشت کرده اند که انسان دارای دو اجل است، یکی اجل معلق یا مشروط که در صورتی که شَرطش فراهم شود به وقوع خواهد پیوست، این نوع اجل قابل محو و اثبات است.
و دیگری اجل مسمی یا حتمی که بالاخره در وقت مُعیّنش اتفاق خواهد افتاد، این نوع اجل ثابت و پایداراست.