زلال قرآن (1558)؛

سخن یکی از بزرگان در مورد کسانی که همه عمر خویش را در راه رضا و رضوان الهی سپری کردند

سخن یکی از بزرگان در مورد کسانی که همه عمر خویش را در راه رضا و رضوان الهی سپری کردند
دوشنبه 2 آبان 1401 - 22:19

العالم - زلال قرآن

به گواه آیه 207 سوره مبارکه بقره:
« وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّـهِ وَاللَّـهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ»
ترجمه: (و بعضی از مردم از جان خود در راه رضای خدا درگذرند؛ و خدا با چنین بندگان رئوف و مهربان است).
کسانی که با رهائی از شرّ هواهای نفسانی و وساوس شیطانی،خود را در دژ محکم و حصن حصین رحمت و رافت الهی از هر لغزش و خطائی مصون دارند به فضل الهی در بهشت رضوان الهی خواهند آسود.
پس تو ای انسان، بخود آی و از خواب غفلت بیدار شو و چشم حقیقت بین خود را باز کن و برای خواندن کتاب نفس خویش همت کن و بکوش این حقیقت را بدرستی دریابی که:
درک و فهم حقایق وجودت جز در پرتو وارستگی از دنیا و مافیها و جز برای واصلین به مرتبه انقطاع الی الله ممکن نیست، چرا که بقول یکی از علمای بزرگ:
«مادامی که آدمی در حال غَشوه عالم طبع و حیات مادی و سرمست از هیولائی نفس خویش است،نمی تواند کتاب ذات خود را به درستی بخواند و«زَبُور» حقیقت وجود خویشتن را بخوبی قرائت نماید، پس برای وصول به رستگاری، او موظف است که خود را از سِتم آباد و تاریکخانه وحشت زای عالم ماده نجات دهد و به عالم عقل برساند.
او باید بکوشد با جهاد اکبر حجاب های حاصل از توجه و شیفتگی به عالم طبع و دلبستگی و وابستگی به مواهب دنیای مادی را بِدَرَد، تا چشم حقیقت بین دل او باز شده و به یقین باور کند که حقیقت وجود او از عالم قدس و طهارت، و جایگاه او جایگاه نور و کرامت است».
و کسی که به درک این مهم موفق شود، به لطف و فضل الهی به رفع حجاب ظلمانی عالم ماده توفیق خواهد یافت، و می تواند ظهور حق را در همه اشیاء عالم، و احاطه قیومی خداوند حیّ قیوم را بر تمامی اجزاء جهان هستی به چشم دل شهود نماید.
با درک و فهم درست این حقایق است که انسان به یقین باور خواهد کرد که اشیاء و اجزاء عالم همه آیات و نشانه هائی هستند که به علم و قدرت و رحمت و عظمت و کبریائی و جمال و کمال مطلق الهی دلالت دارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها