بهای نفت افزایش یافت

بهای نفت افزایش یافت
دوشنبه 21 آذر 1401 - 10:11

طلای سیاه پس از چند هفته نزول، به دلیل عدم اطمینان درباره راه اندازی مجدد خط لوله آمریکا و عرضه روسیه، معاملات هفته جاری را با سیری صعودی آغاز کرد.

العالم - آمریکا

بنابر گزارش رویترز، بهای نفت در نخستین ساعات روز دوشنبه بیش از 1 درصد افزایش یافت زیرا خط لوله مهم تامین کننده ایالات متحده همچنان بسته مانده است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز تهدید کرده است تولید خود را برای تلافی تعیین سقف قیمتی غرب کاهش خواهد داد.
صبح امروز بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 30 سنت یا 0.4 درصد افزایش به 76 دلار و 40 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با 51 سنت یا 0.7 درصد افزایش، 71 دلار و 53 سنت معامله شد.
افزایش بهای هر دو شاخص در روز دوشنبه به دنبال افت هر دوی آنها در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح از دسامبر 2021 به دلیل نگرانی‌ها مبنی بر اینکه رکود بالقوه جهانی بر تقاضای نفت تأثیر می‌گذارد، رخ می‌دهد.
ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در مرکز OANDA در این خصوص می‌گوید: «به دلیل بسته ماندن خط لوله کیستون، کاهش کنترل کووید در چین و نگرانی از کاهش تولید روسیه، بهای نفت بالاتر رفته است.»
روز یکشنبه، شرکت کانادایی TC Energy اعلام کرد هنوز علت نشت خط لوله نفت کیستون در ایالات متحده را مشخص نکرده است در حالی که جدول زمانی برای از سرگیری عملیات آن نیز ارائه نشده است.
خط لوله کیستون که می‌تواند روزانه معادل 622 هزار بشکه نفت را منتقل کند، شریانی حیاتی محسوب می شود که نفت خام سنگین کانادا را از آلبرتا به پالایشگاه‌های غرب میانه آمریکا و سواحل خلیج مکزیک می‌فرستد.
این در حالی است که چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان، همچنان به کاهش سیاست‌های سخت‌گیرانه خود که در قالب کوویدِ صفر اجرا می‌شد، ادامه می دهد اگرچه خیابان‌ها در پایتخت پکن همچنان کم‌تردد هستند و بسیاری از مشاغل در آخر هفته تعطیل بودند. ساکنان پکن می گویند تا بازگشت به حالت عادی فاصله زیادی وجود دارد.
همچنین ولادیمیر پوتین روز جمعه گفت روسیه، بزرگترین صادرکننده انرژی در جهان، ممکن است تولید خود را کاهش دهد و از فروش نفت به هر کشوری که سقف قیمتی «احمقانه» بر صادرات روسیه که مورد توافق کشورهای G7 است اعمال کند، خودداری خواهد کرد.
تحلیلگران ANZ در یادداشتی می گویند در حالی که عدم قطعیت شرایط مرتبط با تحریم های اتحادیه اروپا بر نفت روسیه و سقف قیمتی مرتبط با آن نوسان قیمت ها را بالا نگه داشته است، این تحریم ها تاکنون تأثیر محدودی بر بازارهای جهانی داشته است.
وزیر انرژی عربستان سعودی نیز روز یکشنبه گفت تاثیر تحریم‌های اروپا و اقدامات سقف قیمتی هنوز نتیجه مشخصی نداشته و چگونگی اجرای آن هنوز نامشخص است.

پربیننده ترین خبرها