روسیه: سامانه‌های دفاع هوایی آمریکا در اوکراین اهداف مشروع هستند

روسیه: سامانه‌های دفاع هوایی آمریکا در اوکراین اهداف مشروع هستند
جمعه 25 آذر 1401 - 05:31

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه هشدار داد که اگر آمریکا سامانه‌های دفاع هوایی پیچیده در اختیار اوکراین قرار دهد، این سیستم ها و خدمه آنها به عنوان «اهداف مشروع» ارتش روس قلمداد خواهند شد.

العالم - اروپا

به گزارش آسوشیتدپرس، زاخارووا پنجشنبه گفت که آمریکا با ارائه تسلیحات و آموزش نظامی به اوکراین به «یک طرف موثر» در جنگ تبدیل شده است.

وی افزود که اگر گزارش‌ها درباره ارسال سامانه پاتریوت به اوکراین درست باشد این به معنای «یک اقدام تحریک‌آمیز دیگر آمریکاست» و مشارکت واشنگتن در جنگ را گسترش می‌دهد و «تبعات احتمالی خواهد داشت.»

زاخارووا گفت: ارسال هر گونه سامانه تسلیحاتی از جمله پاتریوت و اعزام خدمه آنها به اوکراین بعنوان اهداف مشروع برای نیروهای مسلح روسیه خواهند بود.

«پت رایدر» سخنگوی نیروی هوایی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به اظهارات زاخارووا گفت: آمریکا اجازه نخواهد اظهارات مقام‌های روس بر کمک امنیتی ما به اوکراین تاثیر بگذارد.

مقام‌های آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کردند که این کشور قصد دارد سامانه پاتریوت را در اختیار اوکراین قرار بدهد. عملیاتی کردن و نگه‌داری این سامانه به ۹۰ نیروی خدمه نیاز دارد.

از سوی دیگر، «هانا مالیار» معاون وزیر دفاع اوکراین پنجشنبه به خبرنگاران گفت که ارسال پاتریوت «نه تنها برای اوکراین بلکه برای شرکا ما نیز مهم است.»

در همین حال، نیویورک تایمز پنجشنبه گزارش داد که آمریکا قصد دارد برنامه آموزش نظامیان اوکراین را گسترش داده و ماهانه ۸۰۰ سرباز اوکراینی را در پایگاه آمریکایی «گرافن ووهر» در آلمان آموزش دهد.

آمریکا و سایر کشورهای ناتو تاکنون سامانه‌های موشکی کوتاه برد و میان برد را در اختیار اوکراین قرار داده‌اند. این سامانه‌ها قابلیت مقابله با پهپادها و جنگنده‌های روس را دارند اما در مقابل موشک‌های بالستیک و کروز کارایی ندارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها