العالم ـ زلال قرآن
حج گزاربرای وصول به توحید، درپایان اعمال عبادی حج (تمتع) باید به حج مقبول وسعی مشکور رسیده باشد، وحج مقبول وسعی مشکور زمانی میسّر می شود که انسان با درک درست حقیقت آیات زیر:
1 - آیه 5 سوره مبارکه طه:
« الرَّحْمَـٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ»
ترجمه: (آن خدای مهربانی که برعرش (عالم وجود و کلیه جهان آفرینش به علم و قدرت) مستولی و محیط است).
2 - آیه 75 سوره مبارکه زمر:
« وَتَرَى الْمَلَائِكَةَ حَافِّينَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَقُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَقِيلَ الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ»
ترجمه: (و (در آن روز) فرشتگان (رحمت) را مشاهده کنی که گرداگرد عرش (با عظمت الهی) درآمده و به تسبیح و ستایش خدایشان مشغولند و میان اهل بهشت و دوزخ به حق حکم شود و (همه زبان به حمد خدا گشایند و) گویند: سپاس و ستایش خاصّ خدای یکتا پروردگارجهانیان است).
امکان این توفیق را پیدا کند تامقام عظمت و کبریائی حضرت حق سبحانه و تعالی را به درستی درک نماید، (و با چشم دل و شهود قلبی، خضوع وخشوع حاصل از حمد و ستایش و تسبیح و تنزیه ملائکة الله در پیشگاه با عظمت الهی را مشاهده کند)، و به درک درست این حقیقت توفیق یابد که انسان بعنوان اشرف مخلوقات عالم که خداوند ارحم الراحمین عبادت را هدف خلقتش، و او را خلیفة الله فی الارض و مسجود ملائکه قرارداده و به تاج «کَرَمنّا» مفتخر فرموده، سنگین ترین مسئولیت و بیشترین وظیفه عبادت و عبودیت خالصانه و صادقانه را درمقابل خداوندعزّوجل برعهده دارد، و مکلف است در برابر او کاملاً خاضع و خاشع باشد و با تهلیل و تکبیر و تحمید و تسبیح و تنزیه ذات اقدس الهی او را عبادت و عبودیت و بندگی نماید، و حج گزاری که به این درجه ازمعرفت و درک حقیقت توفیق یابد، آمادگی لازم را برای وصول به حج مقبول وسعی مشکور پیدا خواهد کرد ان شاءَالله.