العالم - زلال قرآن
ازآنجا که قرارگرفتن درموقف مرگ، به گواه آیه 57 سوره مبارکه عنکبوت: « كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ» (هرنفسی (طعم ناگوار) مرگ را خواهد چشید، و پس ازمرگ شما را به سوی ما بازگردانند). امرقطعی الوقوع است، و بلا استثنا تمامی نوع بشر را شامل می شود، پس غرض از لبیک گفتن به دعوت حضرت حق سبحانه و تعالی در موضوع مرگ، همان تسلیم شدن دربرابر مشیت و اراده الهی، و تطهیر بدن (غسل میت) وپوشیدن لباس ساده پاکیزه (کفن)، وآماده شدن برای سفر آخرت و ورود به راه پرخوف وخطر آن است.
مقصود از «لبیک گفتن حج گزار» به دعوت خداوند، حضور در میقات، تطهیر بدن (از طریق انجام غسل و وضو)، سردادن سرود توحید و گفتن «تلبیه»، تسلیم کردن تمام وجود خود به خداوند سبحان، آماده شدن برای انجام دقیق ودرست مناسک حج و غلبه بر راهزنان این راه پرخوف و خطر( شیاطین جنی وانسی، هواهای نفسانی وامیال حیوانی ) است، چرا که حج گزارِصادق با تلبیه و تکرارسرود : «لَبَیکَ اَللهُمَ لَبَیک، لَبَیکَ لاشَریکَ لَکَ لَبَیک، اِنَّ اَلحَمدَ وَاَلنِعمَة لَکَ وَاَلمُلک لاشَریکَ لَکَ لَبَیک» خود را میان خوف و رجاء احساس کرده، و می کوشد به قلب خویش بباوراند که، «لَبَیک گفتن» که ابتدای اعمال حج است، درحقیقت نقطه ورود به محل خطرات عظیم ( وساوس شیطان وهواهای نفسانی ومنیت و خودخواهی، و...) است، ومبارزه جدی وعبور سالم ازآنها نیازمند عزم راسخ و دقت تمام در رعایت تقوای الهی می باشد، تا درحین انجام اعمال حج پای حج گزار نلغزد و دچار اشتباه و خطا نگردد و درتسلیم محض الهی بودنِ او خدشه وارد نشود، و این یک تمرین عملی واقعی است برای کسب آمادگی های لازم برای غلبه کامل بر نفس و تسلیم شدن دربرابر مشیت و اراده الهی به هنگام وقوع امرقطعی الوقوع مرگ، مهیا شدن برای ورود موفق به جهان آخرت و حضور سرافرازانه در محضر حضرت حق سبحانه و تعالی است.