العالم - زلال قرآن
دعا وقتی به رسول الله (ص) نسبت داده شود، غرض ازدعا درحقیقت فرمان الهی بردعوت بندگان برای استقراردرصراط مستقیم خداوند سبحان واستمداد ازخداوند رحمان برای حرکت صحیح بندگان بسوی خیروسعادت حقیقی است، چنانکه درآیات زیر:
1 - بخش دوم آیه 67 سوره مبارکه حج آمده:
«... وَادْعُ إِلَىٰ رَبِّكَ إِنَّكَ لَعَلَىٰ هُدًى مُسْتَقِيمٍ »
ترجمه: (...و تو(خلق را) به سوی خدا دعوت کن که خود به راهی راست وهدایتی کامل هستی).
2 – آیه 125 سوره مبارکه نحل:
« ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ»
ترجمه: ((ای رسول ما خلق را) به حکمت (و برهان) و موعظه نیکو به راه خدایت دعوت کن و با بهترین طریق با اهل جدل مناظره کن (وظیفه تو بیش از این نیست) که البته خدای تو (عاقبت حال) کسانی را که از راه او گمراه شده و آنان را که هدایت یافته اند بهتر می داند).
3 – آیه24 سوره مبارکه حج:
« وَهُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَهُدُوا إِلَىٰ صِرَاطِ الْحَمِيدِ»
ترجمه: (و به گفتارخوش وطریق خدای ستوده هدایت شوند).
هم بردعوت بندگان بوسیله رسول الله، هم به شیوه موءثردعوت آن حضرت، وهم به نوع هدایت پذیری بندگان اشاره شده است.