در غیاب ریاض ... انگیزه های نشست سران عرب در ابوظبی چیست؟

در غیاب ریاض ... انگیزه های نشست سران عرب در ابوظبی چیست؟
پنج‌شنبه 29 دی 1401 - 12:39

کارشناسان بر این باورند که بزرگترین انگیزه برای تشکیل نشست سران عرب در ابوظبی، تحولات خطرناکی است که در عرصه فلسطین در حال وقوع است.

العالم _ نظرکده

پژوهشگران سیاسی نشست سران عرب در ابوظبی را نتیجه تحولات در صحنه فلسطین و بین الملل می دانند و معتقدند ترس از انفجار اوضاع در کرانه باختری و انعکاس آن بر اردن و مصر علت اصلی این نشست اضطراری بوده است.

پژوهشگران تاکید می کنند که فلسطین به ویژه با توجه به تجاوزات اخیر دولت افراطی جدید صهیونیست و همچنین تعرض بن گویر به مسجد الاقصی هم زمان با ممانعت از ورود سفیر اردن به این مسجد مبارک، شاهد تحولات خطرناکی است.

ناظران اقدام دولت اشغالگر را در ممانعت از ورود سفیر اردن به مسجدالاقصی، یک پیام صریح صهیونیستی به اردن می دانند مبنی بر اینکه حاکمیت مسجد مبارک الاقصی و تصمیم گیری درباره آن در اختیار صهیونیست ها است.

پژوهشگران سیاسی می گویند تحولات در عرصه بین‌الملل، تغییر معادله و پیامدهای جنگ در اوکراین از جمله مسائل غیرمترقبه ای است که به تشکیل نشست اضطراری ابوظبی منجر شده است.

این پژوهشگران تاکید می‌کنند که غیبت عربستان سعودی در این نشست پیام های مهمی به همراه دارد زیرا مصر و اردن به جای آنکه برای حل بن‌بست اقتصادی که هر دو کشور از آن رنج می‌برند، به عربستان سعودی بروند، راهی امارات متحده عربی شدند.

در همین حال تحلیلگران سیاسی می گویند نشست ابوظبی ابتکاری برای بهره برداری از روابط امارات در منطقه و مشارکت دادن کشورهای حاشیه خلیج فارس در تحولاتی است که فلسطین شاهد آن است.

تحلیلگران سیاسی با اشاره به سردی روابط اردن و عربستان سعودی، درباره غیبت عربستان در این نشست گفتند که این کشور همیشه ترجیح می‌دهد مرکز اتفاقات باشد نه اینکه صرفاً طرفی باشد که به نشستی دعوت شود که دیگران آن را ترتیب داده اند.

در همین حال سیاستمداران مصری می گویند که نشست سران در ابوظبی از یک طرف نتیجه نگرانی اردن و مصر از هجوم برنامه ریزی شده اشغالگران به مسجد الاقصی و از طرف دیگر نتیجه فشار آمریکا به کشورهای عربی برای اتخاذ موضع هماهنگ با کشورهای غربی ضد روسیه است.

سیاستمداران مصری معتقدند علت غیبت عربستان در نشست ابوظبی این است که ریاض به ویژه پس از افشای روابط پنهانی آن با رژیم اشغالگر، از اینکه به طرح صهیونیست ها برای تخریب مسجدالاقصی نزدیک شده است، احساس شرمندگی می کند زیرا نمی خواهد در این زمینه موضع صریحی اتخاذ کند.

سیاستمداران مصری همچنین درباره طرح موضوع سد النهضه در نشست ابوظبی گفتند که مصر قصد دارد این موضوع را در نشست ابوظبی مطرح کند.

پربیننده ترین خبرها