درخواست یک میلیارد دلاری سازمان ملل برای کمک به زلزله زدگان ترکیه

درخواست یک میلیارد دلاری سازمان ملل برای کمک به زلزله زدگان ترکیه
پنج‌شنبه 27 بهمن 1401 - 23:01

سازمان ملل متحد درخواست یک میلیارد دلاری برای کمک به قربانیان زلزله فاجعه بار هفته گذشته ترکیه را اعلام کرد.

العالم - آمریکا

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی گفت که این کمک‌ها به مدت سه ماه به ۵.۲ میلیون نفر کمک‌ خواهند کرد.

دبیر کل سازمان ملل افزود که این بودجه "به سازمان های امدادی اجازه می دهد تا به سرعت ارائه کمک های حیاتی خود از جمله در زمینه های امنیت غذایی، حفاظت، آموزش، تامین آب و سرپناه را افزایش دهند."

گوترش تاکید کرد: نیازها بسیار زیاد است، مردم در رنج هستند و امکان وقت تلف کردن وجود ندارد.من از جامعه بین‌المللی می‌خواهم که این درخواست مهم در پاسخ به یکی از بزرگترین بلایای طبیعی زمان ما را به‌طور کامل تأمین کند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) در جدیدترین آمار خود از افزایش شمار قربانیان زلزله دوشنبه هفته گذشته این کشور به ۳۶ هزار و ۱۸۷ نفر خبر داد.

به نقل از شبکه خبر.ترک، یونس سزر در مصاحبه با خبرنگاران شمار مجروحان در جریان زلزله مهیب در ۱۱ استان قهرمان‌ماراش، غازی‌آنتپ، شانلی‌‎اورفا، دیاربکر، آدانا، آدیامان، عثمانیه، هاتای، کیلیس، مالاتیا و الازیع واقع در جنوب ترکیه را ۱۰۸ هزار و ۶۸ نفر اعلام کرد.

وی با اشاره به تخلیه و انتقال ۲۱۶ هزار و ۳۴۷ نفر از بازماندگان و زلزله‌زدگان به سایر استان‌های این کشور گفت: در مدت ۱۱ روز اخیر بیش چهار هزار و ۳۲۳ پس لرزه در منطقه وقوع این حادثه رخ داده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) همچنین از مشارکت بیش از ۲۵۳ هزار نفر از عوامل پشتیبانی، امدادی، پزشکی، جستجو و نجات، حمل و نقل و پلیس در مناطق زلزله زده خبر داد و اضافه کرد: در جریان این حادثه تلخ، ۱۱ هزار و ۴۸۸ نفر از امدادگران خارجی نیز به یاری زلزله زدگان ترکیه شتافتند که خدمات بسیاری از آنها همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، زمین لرزه بزرگی در ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد دوشنبه هفته گذشته جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که از آن به عنوان «فاجعه قرن» یاد می‌شود.

در جریان این زمین لرزه ۷.۸ دهم در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شد که تیم‌های نجات و جستجو طی ۱۱ روز اخیر در حال آواربرداری و نجات کسانی هستند که زیر آوار گرفتار شده‌اند.

وزیر شهرسازی، محیط زیست و تغییرات اقلیم ترکیه اعلام کرده است که در جریان زلزله روز دوشنبه هفته گذشته، بیش از ۱۹۰ هزار واحد مسکونی و تجاری تخریب شده و یا به شدت آسیب دیده است.

پربیننده ترین خبرها