نخست وزیر سابق قطر: مشکلات و اختلافات در منطقه با مذاکره حل می‌شود

نخست وزیر سابق قطر: مشکلات و اختلافات در منطقه با مذاکره حل می‌شود
جمعه 12 اسفند 1401 - 01:51

شیخ «حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی» نخست وزیر پیشین قطر در گفت وگو با یک پایگاه خبری آمریکایی گفت که مشکلات و اختلافات در منطقه با مذاکره قابل حل است.

العالم-قطر

«حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی» در گفت وگو با بلومبرگ گفت که مشکلات و اختلافات در منطقه و از جمله با ایران با مذاکره قابل حل است.

وی افزود: اگر پیش روی ما چالش‌هایی باشد و توافق داشته باشیم که کشوری دشمن نخست ما است، چطور باید با این مساله مقابله کنیم؟ و آیا می‌خواهیم از طریق مذاکره مستقیم با آن روبرو شویم یا از طریق جنگ که البته هیچ‌کس به دنبال جنگ نیست چون این گزینه به نفع ما نیست.

نخست وزیر پیشین قطر اضافه کرد: ما می‌توانیم شادی، ناکامی و عصبانیتمان را کنترل کنیم و می‌توانیم بگوئیم مثلا اختلافاتی با فلان کشور داریم؛ اما این اختلاف باید به روشی متمدنانه بررسی شود.

حمد بن جاسم در ادامه به اختلافات موجود بین برخی از کشورهای عربی منطقه و ایران اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال ما با ایران مشکل داریم حال با آنها می‌نشینیم و درباره جزئیات صحبت می‌کنیم و به راه حل می‌رسیم چون من معتقدم ما باید در منطقه خلیج فارس با ایران، عراق و کشورهای شورای همکاری هماهنگ باشیم و زندگی کنیم.

وی افزود: اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، دستاورد بزرگی نه تنها برای صلح، بلکه برای تجارت، کار و اقتصاد خواهد بود. آنها (ایران) بیش از ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند، عراق ۴۰ میلیون نفر و ما (کشورهای خلیج فارس) حدود ۵۰ میلیون نفر جمعیت داریم، پس ما در مورد حدود ۲۰۰ میلیون نفر در کشورهای نفت خیز صحبت می‌کنیم.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که آماده انجام گفت وگوهای منطقه‌ای برای حل مشکلات موجود است و در این باره تاکنون چندین دور مذاکره با عربستان سعودی داشته است.

نخست وزیر پیشین قطر پیش تر نسبت به هرگونه تحرک نظامی احتمالی در حوزه خلیج فارس هشدار داده و گفته بود: هر رخدادی که ثبات و امنیت این منطقه را متزلزل کند، پیامدهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وخیمی در پی خواهد داشت.

ايرنا

پربیننده ترین خبرها