ژنرال ارتش سودان: رهبران نظامی به قدرت چسبیده اند

ژنرال ارتش سودان: رهبران نظامی به قدرت چسبیده اند
چهارشنبه 17 اسفند 1401 - 11:23

ژنرال‌های نظامی متولی کودتا در سودان با یکدیگر دچار اختلاف نظر شده اند.

العالم - آفریقا

به نقل از رویترز، یک فرمانده بانفوذ شبه‌نظامی، ژنرال‌های حاکم سودان را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت آنها با کناره‌گیری برای انتقال دموکراتیک قدرت به یک دولت غیرنظامی مخالفند.

ژنرال محمد حمدان دقلو، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان (RSF)، گفت اختلاف او با دیگر رهبران نظامی، که در هفته های اخیر علنی شده است، بر موضوع واگذاری قدرت به غیرنظامیان متمرکز است.

او به نیروهای واکنش سریع در یک پایگاه نظامی در پایتخت - خارطوم - گفت: «ما با هر کسی که بخواهد دیکتاتور باشد مخالفیم.»

سودان پس از کودتای نظامی که دولت مورد حمایت غرب را در اکتبر 2021 سرنگون کرد، در هرج و مرج فرو رفت و انتقال زودگذر آن به دموکراسی پس از حدود سه دهه حکومت استبدادی تحت ریاست جمهوری عمر البشیر، متوقف شد.

این کودتا بیش از دو سال پس از یک خیزش مردمی که باعث برکناری البشیر و دولت او در آوریل 2019 شد، روی داد.

ژنرال ها و گروه های طرفدار دموکراسی، تحت فشار فزاینده، در ماه دسامبر به یک توافق اولیه دست یافتند که امکان تشکیل یک دولت غیرنظامی را فراهم می کند.

گروه‌های دیگر، با این توافق مخالف بودند و مذاکرات با حمایت بین‌المللی برای پیوستن آنها به توافق‌نامه چارچوب همچنان ادامه دارد؛ شرطی که ارتش برای واگذاری قدرت به غیرنظامیان تعیین کرده است.

اختلاف بین دقلو و سایر ژنرال‌های نظامی در هفته های اخیر تشدید شده است. فرمانده نیروهای واکنش سریع که توسط امارات متحده عربی حمایت می شود، به تازگی از دیگر رهبران نظامی انتقاد کرده است - تا حدی به دلیل موضوع واگذاری قدرت به غیرنظامیان و همچنین به دلیل الحاق نیروی قدرتمند خود به ارتش همانطور که در توافقنامه چارچوب ذکر شده است.

این اختلاف، نگرانی‌ها را در مورد درگیری‌های احتمالی بین ارتش و نیروی شبه‌نظامی نزدیک به دقلو، - که بیشتر به خاطر کمپین‌های زمین سوخته در درگیری دارفور شناخته می‌شود، و نقش اصلی آن در سرکوب مرگبار یک اردوگاه اعتراضی در ژوئن 2019 در خارج از مقر ارتش در خارطوم به چشم می‌خورد، افزایش داده است.

ژنرال محمد حمدان دقلو در سخنرانی خود هرگونه تنش بین نیروهایش و ارتش به عنوان یک نهاد را کم‌اهمیت جلوه داد.

او در میانه تشویق نیروهای واکنش سریع گفت: «مشکلی بین ارتش و نیروهای واکنش سریع وجود ندارد. ما می خواهیم به یک انتقال واقعی دموکراتیک دست یابیم. ما می خواهیم این کشور پیشرفت کند.»

اما اظهارات او در روز سه شنبه ظاهراً به ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیتی کنونی اشاره داشت.

ژنرال برهان پیشتر گفته بود که آنها آماده اند پس از حل و فصل اختلافات غیرنظامیان، قدرت را به آنها تحویل دهند.

هم برهان و هم دقلو، که معاون شورای حاکمیتی نیز هست، کودتای 2021 را رهبری کردند. با این حال، دقلو در ماه‌های اخیر به دنبال بازسازی وجهه عمومی خود و نیروهایش بوده است.

پربیننده ترین خبرها