رئیس‌جمهور چین در قالب سفری سه‌روزه وارد مسکو شد

رئیس‌جمهور چین در قالب سفری سه‌روزه وارد مسکو شد
دوشنبه 29 اسفند 1401 - 17:39

گفت‌وگوهای امروز شی و پوتین «بر توسعه مشارکت راهبردی دو کشور متمرکز است» و شی جین‌پینگ همچنین قصد دارد در این دیدار، پوتین را به دیدار مجازی با زلنسکی ترغیب کند.

العالم _ اروپا

به گزارش العالم به نقل از سی‌ان‌ان، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، روز دوشنبه سفر سه‌روزه‌ای را به مسکو آغاز کرد که شامل گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نیز خواهد بود.
این نخستین دیدار یک رهبر خارجی با ولادیمیر پوتین از زمانی است که دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت پوتین را به‌اتهام جنایات جنگی در اوکراین صادر کرد.
گفت‌وگوهای شی و پوتین در روز دوشنبه «بر توسعه مشارکت راهبردی دو کشور متمرکز است» و شی جین‌پینگ همچنین قصد دارد در جلسه خود با ولادیمیر پوتین، او را به دیدار مجازی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ترغیب کند.
شی جین‌پینگ که اخیراً در امری بی‌سابقه برای سومین دوره به عنوان رهبر چین منصوب شد، به‌دنبال نقش بزرگ‌تری برای پکن در صحنه جهانی است و دولت او به‌تازگی در تنش‌زدایی میان عربستان و ایران نیز نقش داشته است.
در صورت موفقیت او در برگزاری یک نشست ویدئویی بین پوتین و زلنسکی، این نخستین گفت‌وگوی این دو رئیس‌جمهور از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه سال گذشته خواهد بود.
دولت جو بایدن روز ۲۶ اسفند در واکنش به اعلام خبر سفر شی جین‌پینگ به مسکو گفت که با هرگونه تلاش چین در این نشست برای پیشنهاد آتش‌بس در اوکراین که «مؤید استیلای روسیه» باشد، مخالفت خواهد کرد.
پکن چند هفته پیش از طرحی ۱۲ ماده‌ای برای آتش‌بس در جنگ روسیه و اوکراین رونمایی کرد.
در حالی که چین متحد نزدیک روسیه تلقی می‌شود، تاکنون تا حد زیادی از تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه تبعیت کرده تا خود هدف تحریم‌ها قرار نگیرد.
اما روز دوشنبه اعلام شد بر اساس داده‌های دولت چین، روسیه در دو ماه نخست سال ۲۰۲۳ با پشت سر گذاشتن عربستان، به بزرگ‌ترین تأمین‌کنندهٔ نفت چین تبدیل شده است.
روسیه که تحت تحریم بین‌المللی است، این نفت را با تخفیف زیاد به چین فروخته و داده‌های اداره کل گمرک در روز دوشنبه نشان داد که واردات آن کشور از روسیه در ژانویه تا فوریه به ۱۵.۶۸ میلیون تن یا ۱.۹۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.
این رقم ۲۳.۸ درصد نسبت به ۱.۵۷ میلیون بشکه در روز در دوره مشابه سال ۲۰۲۲ افزایش نشان می‌دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها