روسیه: خطر درگیری هسته‌ای به بالاترین سطح در دهه‌های اخیر رسیده است

روسیه: خطر درگیری هسته‌ای به بالاترین سطح در دهه‌های اخیر رسیده است
چهارشنبه 2 فروردين 1402 - 20:59

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره افزایش چشمگیر احتمال منازعه هسته‌ای با آمریکا هشدار داد.

العالم - اروپا

به نقل از رویترز، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت خطر درگیری هسته‌ای در بالاترین سطح خود در دهه‌های اخیر قرار دارد و هشدار داد مسکو بر سر موضوع اوکراین با واشینگتن آشکارا درگیر شده است.

روابط روسیه و ایالات متحده، که مدت هاست تیره شده است، از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در سال گذشته، حتی بدتر نیز شده است. در ماه فوریه، مسکو از معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به «استارت» با واشینگتن خارج شد.

ریابکوف در مراسمی با عنوان «جهانی بدون شروع: در آینده چه رخ می‌دهد؟» صحبت می‌کرد، با انتقاد از آنچه آن را «مسیر خصمانه» واشینگتن در قبال مسکو خواند، گفت در حال حاضر «شکی» وجود ندارد که روسیه به این معاهده باز نمی‌گردد.

خبرگزاری اینترفاکس با نقل قول از او نوشت: «من نمی‌خواهم وارد بحثی در مورد اینکه آیا احتمال درگیری هسته‌ای امروز زیاد است یا خیر بشوم، اما این احتمال از هر آنچه در چند دهه اخیر با آن مواجه بوده‌ایم، بالاتر است.»

ریابکوف گفت روسیه متعهد است جهان را «ایمن و عاری» از تهدید جنگ هسته‌ای نگاه دارد، اما در ادامه افزود با توجه به اینکه مسکو اکنون «در واقع در یک درگیری آشکار با ایالات متحده قرار دارد»، تعاملات نمی‌تواند طبق معمول گذشته ادامه یابد.

با گذشت بیش از یک سال از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، کرملین بارها واشینگتن را به مشارکت مستقیم در درگیری از طریق ارسال سلاح به کی‌یف متهم کرده است. مسکو این منازعه را نبردی برای بقای روسیه می‌داند.

هم ایالات متحده و هم روسیه - دو قدرت بزرگ هسته‌ای جهان - گفته اند در جنگ هسته ای هرگز نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید درگیر آن شد. اما درگیری در اوکراین، هراس از رویارویی مستقیم مسکو را با غرب افزایش داده است.

پربیننده ترین خبرها