العالم - زلال قرآن
بخش اول آیه 180 سوره مبارکه اعراف :
«وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا...»
ترجمه: (نیکوترین نامها ویژۀ خداست، پس با توجه به آن نامها [که دلیل برکمالات وجلال و جمال و ذات بینهایت اوست] اورا بخوانید...).
گواه این حقیقت است که (از آنجا که علم به کنه ذات اقدس الهی برای هیچکس ممکن نبوده و نخواهد بود)، تنها راه ارتباط با خداوند از طریق اسماء حسنی و صفات علیای اوست، و اذکار و اعمال موجود در عبادات بهترین روش برای ارتباط با خداوند سبحان هستند، و از آنجا که به هدایت آیات زیر:
1 – آیه 14 سوره مبارکه طه :
« إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي»
ترجمه: (من خداوند یکتایم، جز من معبودی نیست، فقط مرا بپرست! و نماز را [با شرایط ویژهاش] برای توجهِ قلبی به من برپادار).
2 – آیه 28 سوره مبارکه رعد: « الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»
ترجمه: (آنان که مؤمنند، دل هایشان به یاد خداوند آرامش می یابد، آگاه باشید! دلها فقط به یاد خدا آرامش می گیرد).
نماز اُسترلاب مشاهده جمال و کمال خداوند عزّوجل، مناسب ترین وسیله سرایت دادن «سُبوحیت و قُدوسیت» حضرت حق سبحانه و تعالی به قلب نمازگزار، عالی ترین عامل پرواز اهل معرفت به ملکوت اعلی خداوند تبارک و تعالی، مطمئن ترین مرکب عروج مؤمنین به معراج قرب الهی (الصلوة معراج المؤمن)، جامع جمیع مراتب سیر و سلوک الی الله اعم از: تطهیر و پاکی لباس و بدن و قلب و روح، توجه و حضور قلب، تکبیر و تحمید و تهلیل و تسیبح و تنزیه خداوند سبحان در اعلی درجه ممکن، و بازدارنده آدمی از فحشاء و منکرات و رساترین و بالاترین ذکر خداست، به همین سبب جامع ترین وکامل ترین عبادت است، لذا تثبیت آثار آن در وجود انسان جز با ذکر اسماء الله ممکن نمی شود، به همین جهت است که ائمه اطهار برای تحقق این امر مهم، انجام امور مستحبه زیادی را به پیروان خویش توصیه فرموده اند.