تأمین حقوق سوریه، مبنای هر گونه توافق در نشست چهار جانبه

تأمین حقوق سوریه، مبنای هر گونه توافق در نشست چهار جانبه
سه شنبه 15 فروردين 1402 - 11:54

پس از پیشروی قابل توجه سوریه در مسیر همگرایی با کشورهای عربی، نشست های دو جانبه و چهار جانبه در مسکو برای از سرگیری روابط بین این کشور و ترکیه آغاز شده است و توافق های دو جانبه ایران و روسیه برای بهبود وضعیت سوریه در حال انجام است.

العالم - کشکول

طرح آشتی سوریه و ترکیه که به اهتمام ایران و روسیه به رغم همه تعارض ها و اختلاف در اولویت‌های دو کشور به ثمر رسیده است و اکنون تلاش می شود گفگتوهای جاری از بند اختلاف در اولویت ها رها شود.

هیئت سوری که پیش از مشارکت در نشست چهارجانبه معاونان وزاری خارجه سوریه، روسیه، ایران و ترکیه، نشست خود را با هیئت ایرانی در ساختمان سفارت سوریه در مسکو آغاز کرده است، اکنون حامل یکی از مهمترین و حساس ترین پرونده های مربوط به این مذاکرات به روسیه است.

این پرونده پایان دادن به حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه و مبارزه با تروریسم و عدم مداخله در امور داخلی سوریه است.

این موضوعات جزء شروط اصلی برای از سرگیری روابط با ترکیه هستند و با اصول قانون بین الملل و قطعنامه های بین المللی همخوانی کامل دارند.

ضمن اینکه محافل داخلی ترکیه هم با توجه به اوضاع امنیتی و اقتصادی و اجتماعی این کشور همین را می خواهند و این امر نشان می دهد که هیچ گریزی از توقف مداخله های امنیتی و نظامی و اقتصادی ترکیه در شمال سوریه و پایان دادن به حمایت از گروه های مسلح وجود ندارد.

اصرار سوریه بر خروج نیروهای ترکیه و پایان دادن به حضور گروه های مسلح، نکته اساسی و کلیدی در روند همگرایی بین دو کشور است. این امر، گروه های مسلح را که احساس خطر کرده اند واداشت که طی روزهای گذشته اقدام به حمله مناطقی در حومه حلب، ادلب و حماه کنند و سرکرده گروه تروریستی جبهه النصره در نشتی با حضور فرماندهان این گروه، از اینکه آنکارا چتر حمایتی نظامی و سیاسی خود را از سر این گروه جمع کند، ابراز نگرانی کرده است.

به گفته منابع آگاه، جولانی در این جلسه که دو هفته قبل برگزار شده است به تشریح اقداماتی که النصره در صورت قطع حمایت های ترکیه و اجرای بندهای آشتی این کشور با سوریه، انجام خواهد داد، پرداخت.

منابع آگاه گفته اند که النصره پس از این جلسه به همه عناصر خود در حومه شرقی حلب اعلام کرده است که گام بعدی، اشغال گذرگاه هایی که حومه حلب را به مناطق تحت سلطه قسد وصل می کند و مقابله با هر گونه تدابیر امنیتی ترکیه، سوریه، روسیه و ایران علیه این گروه تروریستی و متحدانش است.

جولانی چند روز بعد دومین جلسه را با فرماندهان گروه تروریستی احرار الشام با حضور افسران ترک – که تصور می شود از سازمان جاسوسی این کشور بوده باشند - برگزار کرد.

در این جلسه اعلام شد که ارتش ترکیه قصد دارد جاده بین المللی بین حلب و لاذقیه از منطقه سراقب در حومه ادلب تا تل حود در شمال لاذقیه را بازگشایی کرده و ترانزیت کالا و مسافر را از این مسیر از سر بگیرد.

ظاهرا نشست چهار جانبه بازگشایی این مسیر حیاتی و مهم را به عنوان نشانه حسن نیت و مقدمه ای برای پیشرفت های بعدی و خروج منظم و برنامه ریزی شده ارتش ترکیه از سوریه تسریع خواهد کرد.

چالش دیگر چاره اندیشی برای تروریست های خارجی است که جبهه النصره از آن به عنوان یک برگ برنده استفاده می کند. این موضوع در سطوح بین المللی و منطقه ای از حساسیت برخوردار است چرا که این گروه تروریستی که در صدد مانع تراشی در مقابل هر گونه طرح و تصمیم برآمده از نشست چهار جانبه مسکو است، سعی دارد چنین وانمود کند که خود و ترکیه جهان را در مقابل انتشار عناصر مسلح در دیگر کشورها حفظ کرده است.

تثبیت صلح و ثبات در منطقه بخشی از نظام نوین منطقه ای است که کشورهای حامی جنگ در سوریه پیوسته آن را به بازی گرفته اند. اما تأمین حقوق سوریه شامل حفظ تمامیت و وحدت ارضی و خروج نیروهای ترکی و آمریکایی و صهیونیستی، ضامن اصلی امنیت و ثبات در منطقه است واین حقیقت باید مبنای هر گونه توافق در این نشست چهارجانبه باشد.

  • حسام زیدان - العالم

پربیننده ترین خبرها