محمد حمدان دقلو مشهور به حمیدتی کیست؟

محمد حمدان دقلو مشهور به حمیدتی کیست؟
يکشنبه 27 فروردين 1402 - 10:30

سرلشگر «محمد حمدان دقلو » تاجر سابق شتر و از اعضای یکی از قبایل چاد است. 

العالم - آفریقا

حمیدتی در سال 2003 و زمانی که جنگ در دارفور شعله‌ور شد به شبه‌نظامیان «جنجاویدها» ــ شبه‌نظامیان عرب‌زبان در منطقه دارفور در غرب سودان ــ پیوست و این شبه‌نظامیان پس از آن مرتکب جنایت‌های جنگی علیه ساکنان غیر عرب‌زبان این استان شدند و یگانی، که حمیدتی آن را رهبری می‌کرد آن زمان به جنایاتی از جمله تجاوز و کشتار دسته‌جمعی، متهم شد. ولی افسر محلی سابق سازمان اطلاعات در دارفور تأکید می‌کند که هدف اصلی حمیدتی دستیابی به اموال و تجارت آسان با طرف‌های درگیر بود.

«جنجاویدها» در سال 2013 به «نیروهای واکنش سریع» تغییر نام دادند و «عمر البشیر» رئیس‌جمهور مخلوع سودان حمیدتی را ارتقاء مقام داد بدون آنکه حتی یک روز تحصیلات و پیشینه ارتشی دیده باشد به او درجه نظامی داده شد.

در حالی که به‌خلاف تصور بسیاری، حمیدتی همزمان با آغاز تظاهرات ضددولتی، علیه رئیس خود شورید و علناً اعلام کرد که نیروهایش به ‌سمت تظاهرات‌کنندگان تیراندازی نمی‌کنند و دولت باید نارضایتی شهروندان را مد نظر قرار دهد.

زمانی که شورای نظامی سودان شبه‌نظامیان واکنش سریع را برای متفرق کردن تحصن‌ها و پایان دادن به جنبش انقلابی در خیابان‌های پایتخت و شهرهای مختلف گسیل کرد، «انجمن متخصصان سودان»، که این حرکت اعتراضی را به راه انداخته است، ضمن رد تسلیم، بر تداوم حضور در نبرد و آغاز نافرمانی کامل مدنی تأکید کرد.

«محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» معاون رئیس شورای نظامی در سودان می شود و کشتار معترضان در سودان به «نیروهای واکنش سریع» نسبت داده می‌شود، فرمانده این نیروها همان نایب‌رئیس اصلی شورای نظامی حاکم است که گفته می‎شود قدرت اصلی در دست اوست.

افشای قاچاق طلای سودان به امارات

برخی منابع فاش کردند که خانواده حمیدتی فرمانده نیروهای واکنش سریع در سودان صاحب شرکتی هستند که شمش‌های طلای این کشور به ارزش میلیون‌ها دلار را به امارات قاچاق کرده‌اند.

رویترز به نقل از شش منبع گزارش کرد که گروه «الجنید» متعلق به خانواده حمیدتی این شمش‌های طلا را به امارات منتقل کرده است.

تحقیقات نشان داده که «عمر البشیر» رئیس‌جمهور مخلوع سودان دست حمیدتی را برای خرید و فروش طلا به عنوان باارزش‌ترین ثروت طبیعی سودان، باز گذاشته بود.

طبق گزارش وبگاه «الخلیج اونلاین»، دفتر حمیدتی هر گونه ارتباط با گروه الجنید را رد کرده حال آنکه «عبدالرحمن البکری» مدیر کل این گروه گفته‌است که این شرکت متعلق به عبدالرحیم برادر حمیدتی و معاون فرمانده نیروهای واکنش سریع است.

گفتنی است حمیدتی از حمایت امارات و عربستان برخوردار است چرا که نیروهایش را برای جنگ علیه یمن در کنار ریاض و ابوظبی به این کشور فرستاده است. بسیاری بر این عقیده اند که این فرد به دنبال این است که حاکم آینده کشور سودان باشد.

بالا گرفتن تنش در سودان

سودان کشوری با سابقه کودتا و جنگ و کشمکش طی چند دهه، این روزها شرایط خطرناکی پیدا کرده است و درگیری‌های شدیدی در این کشور واقع در آفریقا جریان دارد.

برخی از شبکه‌های تلویزیونی عربی و همچنین شبکه‌های اجتماعی سودان روز پنجشنبه تصاویری از ورود کاروان خودروهای نظامی نیروهای واکنش سریع به خارطوم در شرایط تشدید تنش بین آنها و ارتش سودان منتشر کردند.

رسانه‌ها گزارش دادند: صداهای نبرد در اردوگاه نظامی نیروهای واکنش سریع در شهر خارطوم پایتخت سودان شنیده می‌شود. پل بین خارطوم و شهر عمران بر روی رودخانه مسدود شده و تردد خودروها متوقف شده است. رسانه‌های سودان گزارش دادند که در اثر درگیری بین نیروهای ارتش این کشور از یک سو و نیروهای واکنش سریع از سوی دیگر فرودگاه خارطوم همه پروازهای خود را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرده است.

خبرگزاری رویترز از قول شاهدان عینی از بلند شدن دود از داخل فرودگاه خارطوم خبر داده است. فرماندهی نیروهای واکنش سریع سودان به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» معروف به حمیدتی در بیانیه‌ای مدعی شد که نیروهای مذکور فرودگاه مروی و پایگاه هوایی آن را به کنترل خود در آورده‌اند.

نیروهای واکنش سریع سودان اعلام کردند که یگان‌های ارتش این کشور به پایگاه آنها در خارطوم حمله کردند. فرماندهی این نیروها در بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز نیروهای واکنش سریع توسط گروه بزرگی از نیروهای مسلح که وارد مقر این نیروها در اردوگاه نظامی سوبا در خارطوم شده بودند غافلگیر شدند. آنها (ارتش) نیروهای مستقر در آنجا را محاصره و سپس با انواع سلاح‌های سبک و سنگین به آنها حمله کردند.

نیروهای واکنش سریع خاطرنشان کرد که آنها با میانجی‌های بین‌المللی برای حل وضعیت سودان و همچنین با سیاستمداران محلی با نفوذ تماس گرفته‌اند.

در مقابل، سخنگوی ارتش سودان بعد از درگیری‌های دو روز گذشته و امروز بین نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع گفت که نیروهای تحت امر حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع یاغی شده و بر دولت و حاکمیت ملی سودان تمرد کرده‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها