هشدار اتحادیه آفریقا؛ مداخله خارجی اوضاع سودان را پیچیده می‌کند

هشدار اتحادیه آفریقا؛ مداخله خارجی اوضاع سودان را پیچیده می‌کند
دوشنبه 28 فروردين 1402 - 02:33

شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا درباره مداخله خارجی در امور سودان و پیچیده شدن اوضاع این کشور هشدار داده است.

العالم-آفریقا

این شورا یکشنبه مداخله خارجی در سودان را قویا رد کرد و هشدار داد که این مساله می‌تواند اوضاع آن کشور را پیچیده کند.

«موسی فکی» رئیس کمیسیون آفریقا نیز از همه احزاب، به ویژه نیروهای مسلح و نیروهای پشتیبانی سریع درخواست کرد که فوراً از تخریب کشور، گسترش وحشت در میان مردم و کشتار جلوگیری کنند.

وی در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست فوراً طرف‌ها را به توقف فوری عملیات نظامی و بازگشت به میز مذاکره به منظور پایان دادن به بحران به نحوی رضایت‌بخش برای همه ترغیب کنند.

در همین حال، حمدالله حمدوک نخست وزیر سابق سودان نسبت به مداخله خارجی در تحولات داخلی کشورش هشدار داد و خواستار گفت‌وگوهای طرف‌های درگیر و آتش‌بس فوری شد.

حمدوک گفت: هرگونه دخالت خارجی در امور سودان باید رد شود.

وی همچنین خواهان «گفت‌وگوهای منتهی به توافق» شد و افزود: باید بر سر یک آتش‌بس فوری و تفاهم متقابل توافق شود. یک وضعیت فاجعه‌آمیز انسانی در سودان ایجاد شده و چاره دیگری جز صلح نیست.

حمدوک گفت: از کشورهای عرب و آفریقایی می‌خواهم که از مردم سودان که در یک وضع وخیم انسانی هستند، حمایت کنند. اوضاع کشور بگونه‌ای است که برنده جنگ هم بازنده است.

به گزارش ایرنا، ارتش سودان به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و «نیروهای پیشتیبانی سریع» در روزهای اخیر با یکدیگر درگیر شده‌اند.

کمیته مرکزی پزشکان سودان آخرین آمار درگیری‌های نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در شهر خارطوم و برخی دیگر از مناطق این کشور را ۵۶ کشته و ۵۹۵ زخمی اعلام کرد.

درپی تشدید این درگیری‌ها، روسای جمهوری مصر و سودان جنوبی برای میانجیگری بین طرف‌های درگیر در سودان اعلام آمادگی کردند.

پربیننده ترین خبرها