داستان "ضربه مغزی" سربازان آمریکایی چیست؟

داستان
دوشنبه 28 فروردين 1402 - 14:43

فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که طی ماه مارس گذشته 23 سرباز آمریکایی در سوریه در نتیجه حملات عناصر مسلح دچار ضربه مغزی شدند.

العالم- کشکول

این فرماندهی در بیانیه‌ای تصریح کرد: 11 مورد جدید از ضربات مغزی خفیف طی حملات 23 و 24 مارس در شرق سوریه میان نیروهای آمریکایی ثبت شده است. در کل تشخیص داده شد که 23 سرباز آسیب‌دیده دچار ضربه مغزی خفیف شده‌اند. تیم‌های پزشکی در حال معاینه و بررسی شرایط سربازان جهت تشخیص این‌گونه آسیب‌ها هستند.

آنچه در این بیانیه قابل توجه است و باعث تمسخر ناظران شده، تکرار عبارت "شوک مغزی" است، عبارتی که رهبری نظامی آمریکا هر زمان که پایگاه‌های غیرقانونی آمریکا در منطقه مورد حمله قرار می‌گیرد در بیانیه‌های خود تکرار می‌کند. دقیقاً نمی‌دانیم که عبارت "شوک مغزی" به چه معناست؟ و علائم آن چیست و چرا برخی از مبتلایان به آن به رغم خفیف بودن به بیمارستان‌های آلمان منتقل می‌شوند و چرا این "علامت" خاص فقط آمریکایی‌ها را شامل می‌شود و نه دیگران را؟!

دیگر موضوع قابل تامل این است که هر کسی که در جریان حملات به پایگاه‌های آمریکایی کشته می‌شود معمولا "پیمانکار" هستند و نه سرباز. و یا چرا پیمانکاران هیچ سهمی در "شوک مغزی" ندارند و فقط سربازان به آن دچار می‌شوند؟!

همه ما به یاد داریم زمانی‌که ایران در سال 2020 در پاسخ به ترور خائنانه و ناجوانمردانه شهید قاسم سلیمانی، پایگاه آمریکایی عین الاسد در غرب عراق را با موشک منهدم کرد، آمریکا در آن زمان اعلام کرد که بیش از 100 سرباز آمریکایی دچار "ضربه مغزی" شده‌اند و اکثر آنها به بیمارستان‌های آلمان و آمریکا منتقل شدند و از آن تاریخ، "ضربه مغزی" به یک برند در آمریکا تبدیل شد.

بدیهی است که آمریکا با تکرار ادعاهای مضحکی مانند "ضربه مغزی" و کشته شدن "پیمانکاران" درصدد سرپوش گذاشتن به تلفاتی است که در نتیجه حضور غیرقانونی خود در منطقه متحمل می‌شود که البته بیشتر قربانیان حضور غیرقانونی آمریکا، مزدورانی هستند که در ازای گرفتن تابعیت آمریکایی، برای جنگ به کشورهای درگیر گسیل می‌شوند؛ زیرا انها مهاجران غیرقانونی هستند و جان‌شان برای آمریکایی‌ها معنایی ندارد و اگر کشته و یا دچار جراحت بشوند خانواده‌های‌شان از آن مطلع نخواهند شد.

با توجه به حملات مکرر و تحمیل هزینه های جانی به نظامیان آمریکایی و همچنین مخالفت ملت‌ها با حضور غیرقانونی آنها در کشورهای‌شان، آمریکا یک گزینه بیشتر ندارد عقب‌نشینی و فرار. گزینه‌ای که در افغانستان و پیشتر در ویتنام به آن متوسل شده است.

پربیننده ترین خبرها