اوکراین پیشنهاد عراق برای میانجی‌گری میان کی‌یف و مسکو را نپذیرفت

اوکراین پیشنهاد عراق برای میانجی‌گری میان کی‌یف و مسکو را نپذیرفت
سه شنبه 29 فروردين 1402 - 07:58

وزیر خارجه عراق ضمن اشاره به تجارب طولانی بغداد در زمینه جنگ و بحران، افزود دولت این کشور در گذشته نیز میزبان و میانجی گفت‌وگو بین کشورهای مختلف از جمله ایران و عربستان بوده است.

العالم - عراق

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، وزیر خارجه اوکراین در سفری به بغداد پیشنهاد دولت عراق برای میانجی‌گری بین کی‌یف و مسکو را رد کرد. این نخستین سفر یک وزیر خارجه اوکراین به عراق از حدود یازده سال پیش است.

دمیترو کولبا بر موضع کشور خود تأکید کرد که فقط به شرط خروج کامل تمامی نیروهای روسیه از قلمرو اوکراین حاضر است مذاکرات صلح را آغاز کند.

فؤاد حسین، همتای عراقی کولبا، ضمن اشاره به تجارب طولانی عراق در زمینه جنگ و بحران، یادآوری کرد که دولت این کشور در گذشته نیز میزبان و میانجی گفت‌وگو بین کشورهای مختلف از جمله ایران و عربستان سعودی بوده است.

وزیر خارجه عراق در نشست خبری مشترک با همتای اوکراینی خود افزود: «بغداد در زمینه گفت‌وگو بین کشورهای مختلف تجربه دارد و حاضر است به گفت‌وگوهای صلح کمک کند. ادامه جنگ نه فقط برای دو کشور (روسیه و اوکراین) بلکه برای تمام جهان خطرناک است.»

کولبا نیز گفت عراق کشوری است که می‌تواند به برقراری تماس کمک کند ولی بزرگ‌ترین مانع صلح ادامه تهاجم نظامی روسیه است.

این مقام ارشد اوکراین تصریح کرد: «روسیه باید یک واقعیت ساده را بپذیرد و آن متوقف کردن جنگ و خروج کامل از قلمرو اوکراین است.»

وزیر خارجه اوکراین به رغم رد پیشنهاد بغداد برای میانجی‌گری خاطرنشان کرد اوکراین خواهان گسترش مناسبات با عراق است و سفر وی به بغداد «بخشی از اقدامات گسترده‌تر برای احیای مناسبات دو کشور در شرایط جدید» قلمداد می‌شود.

این در حالی است که مسکو آغاز مذاکرات صلح را به پذیرش الحاق ناحیه کریمه و چهار استان دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا به خاک روسیه مشروط کرده است.

پربیننده ترین خبرها