ارتش سودان با تمدید آتش بس چهارم برای سه روز دیگر موافقت کرد

پنج‌شنبه 7 ارديبهشت 1402 - 13:53

«عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان، درحالی با تمدید آتش بس چهارم، برای 72 ساعت دیگر موافقت کرده که همچنان صدای تیراندازی در مجاورت کاخ ریاست جمهوری به گوش می رسد و از سوی دیگر طرف مقابل درگیری نیز هنوز در این خصوص اعلام نظری نکرده است.

العالم - جهان اسلام

به گزارش العالم، علیرغم درگیری ها، تلاش برای تمدید آتش بس بین ارتش سودان و شبه نظامیان موسوم به «واکنش سریع» همچنان ادامه دارد. فرمانده ارتش، عبدالفتاح البرهان، با اصل پیشنهاد ابتکار سازمان توسعه آفریقا «IGAD» که شامل راه حل هایی برای بحران کنونی است، موافقت کرد؛ مهمترین مفاد آن تمدید آتش بس برای 72 ساعت دیگر و اعزام یک نماینده از هر یک از طرفین به جوبا به منظور مذاکره در مورد جزئیات این ابتکار عمل است. هنوز هیچ نظری از طرف نیروی واکنش سریع اعلام نشده است.

«سالوا کی یر مایاردیت» رئیس‌جمهور سودان جنوبی نیز پیشنهادی برای گفتگو میان «البرهان» فرمانده ارتش سودان و «محمد حمدان حمیدتی» فرمانده نیروهای وکنش سریع ارائه کرده است، واشنگتن نیز همچنان تماس‌های خود را با طرف‌های مربوطه ادامه می دهد.

در حالی که تلاش ها برای تمدید آتش بس چهارم ادامه دارد، دو طرف یکدیگر را به نقض آتش بس متهم می کنند، زیرا صدای تیراندازی متناوب در مجاورت کاخ ریاست جمهوری در خارطوم شنیده می شود و همزمان هواپیماهای جنگی در آسمان پرواز می کنند که نیروهای واکنش سریع به آن پاسخ می دهند.

سومین آتش بس روز سه‌شنبه (5 اردیبهشت ماه) به مدت ۷۲ ساعت بین طرف های درگیر اعلام شد که امیدها را برای باز کردن راه‌های فرار برای غیرنظامیان افزایش داد، اماا عصر همان روز نقض گردید و صدای تیراندازی و غرش هواپیماهای جنگنده در خارطوم شنیده شد.

ارتش اعلام کرده که نیروهای کمکی نظامی به پایتخت فرستاده است تا با توجه به نیازهای میدانی، در عملیات نظامی شرکت کنند. ارتش نیروهای واکنش سریع را نیروهای شورشی توصیف و خاطرنشان کرد که نیروهای حمیدتی در ام درمان و خارطوم در تلاش هستند تا کانون عملیات های خود را به منطقه شرق نیل منتقل کنند.

در مقابل این کمک رسانی به ارتش، نیروهای واکنش سریع نیز از سوی مناطق غربی و جنوب غربی حمایت و پشتیبانی می شوند و این تحرکات نشان می دهد اوضاع امنیتی در سودان همچنان رو به وخامت است.

پربیننده ترین خبرها