واکنش وزارت خارجه آمریکا به 6 بسته تحریمی تندروهای کنگره برای جلوگیری از توافق با ایران

واکنش وزارت خارجه آمریکا به 6 بسته تحریمی تندروهای کنگره برای جلوگیری از توافق با ایران
شنبه 9 ارديبهشت 1402 - 07:25

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به شش لایحه جمهوریخواهان تندرو در کنگره آمریکا برای جلوگیری از هرگونه توافق احتمالی دولت بایدن با تهران، همچنان بر دیپلماسی در قبال برنامه هسته ای ایران تاکید کرد.

العالم ـ آمریکا

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره لوایح جمهوریخواهان برای تحریم های بیشتر علیه ایران و بستن دست دولت بایدن در مذاکرات با ایران گفت: رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کاملا متعهد هستند که هرگز اجازه دستیابی ایران را به سلاح هسته ای ندهند.

این مقام وزارت خارجه با تکرار ادعاهای واشنگتن مدعی شد: ما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است. البته دیپلماسی شامل تعامل قوی با متحدان و شرکا از جمله سه کشور اروپایی خواهد بود.

تارنمای محافظه کار واشنگتن فری بیکن روز جمعه به وقت محلی گزارش داد جمهوریخواهان معرفی شش لایحه را آغاز خواهند کرد که برای گسترش تحریم‌ها علیه ایران و محدود کردن توانایی کاخ سفید برای لغو تحریم‌ها در توافقات احتمالی با تهران طراحی شده‌اند. این لوایح که توسط اعضای کمیته محافظه کار مطالعات جمهوریخواه حمایت می شود، ارتش، رهبران دولتی و بخش مالی ایران را هدف قرار می دهد.

به ادعای واشنگتن فری بیکن, اگرچه دولت بایدن بطور علنی ادعا می‌کند که مذاکرات با ایران متوقف شده است، قانونگذاران آشنا با این موضوع معتقدند کاخ سفید در پشت صحنه همچنان برای تضمین یک توافق هسته‌ای جدید تلاش می‌کند.این گفتگوها ممکن است دلیل تهران برای افزایش فعالیت های نظامی و حملات خود به اهداف آمریکا در منطقه باشد.

کوین هرن، رئیس کمیته محافظه کار مطالعات جمهوریخواه گفت که این اقدام قانونی هشداری به کاخ سفید است مبنی بر اینکه جمهوری‌خواهان «تلاش‌های مستمر دولت بایدن برای توافق مجدد با ایران را فراموش نکرده‌اند.»

پاتل همچنین درباره بازداشت شدگان آمریکایی در کشورهای مختلف از جمله روسیه و ایران مدعی شد: ادامه روش ایران و روسیه و گروگانگیری شهروندان آمریکایی بسیار نگران کننده است. ما به صورت مکرر از ایران و روسیه خواسته ایم اتباع آمریکایی را آزاد کنند اما آنها به این درخواست ها توجه نکرده اند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: روز گذشته ما از اختیارات خود برای پاسخگو ساختن کسانی که آمریکایی ها را در خارج از کشورشان به صورت غیر قانونی زندانی می کنند یا آنها را به گروگان می گیرند، اقدام کردیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ایران در سال ۲۰۰۷، رابرت لوینسون مامور سابق اف بی آی را ربود و هنوز در مورد سرنوشت او اطلاعی نداده است.

پاتل افزود: آمریکا به تلاش های مستمر خود برای آزادی آمریکایی هایی که به گروگان گرفته شده اند یا به صورت غیر قانونی بازداشت شده اند، ادامه خواهد داد.

وی در پاسخ به اینکه آیا ایالات متحده و ایران به نهایی کردن توافق نزدیک شده اند؟ گفت که قصد ندارد وارد جزئیات تعاملات دیپلماتیک شود.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه آیا هرگونه اظهار نظری از سوی مقامات ایرانی نادرست است؟ گفت که ما هرگونه اظهارات مقامات ایرانی در خصوص تبادل زندانیان را با تردید نگاه می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز جمعه هشتم اردیبهشت ماه جاری (28 آوریل) در بیروت، درباره آخرین تحولات تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا عنوان کرد: ۶ ماه قبل آنها خانم دیپلمات انگلیسی را به عنوان نماینده خود به ما معرفی کردند. درباره تبادل زندانیان به عنوان موصوع انسانی مورد توجه ایران، صورت‌جلسه‌ای بین نماینده ایران و نماینده معرفی شده تدوین شد و ما محدودیت زمانی برای انجام تبادل در سریع‌ترین زمان را نداشتیم.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد، اما به دلیل برخی ملاحظات طرف آمریکایی اجرای این توافق و صورتجلسه ماه‌ها به تعویق افتاد. تا اینکه در هفته‌های گذشته قرار بر این شد که صورتجلسه به روزرسانی شود و این بروزرسانی در دستور کار ما است و موضوع آزادی و تبادل زندانیان را یک موضوع اساسی دانسته و بر اجرای آن تأکید داریم.

پربیننده ترین خبرها