آخرین وضعیت درگیریهای سودان در آخرین روز آتش بس + فیلم

يکشنبه 10 ارديبهشت 1402 - 17:11

در سومین و آخرین روز از آتش بس میان نیروهای ارتش سودان و شبه نظامیان موسوم به "واکنش سریع" ، درگیری ها در مناطق مختلف از جمله خارطوم پایتخت سودان از سرگرفته شد.

العالم آفریقا

بنابرگزارش العالم، به رغم اعلام آتش بس، هواپیماهای ارتش سودان با پرواز در آسمان خارطوم مواضع نیروهای شبه نظامیان واکنش سریع را بمباران می کنند از طرف دیگر نیروهای واکنش سریع نیز با شلیک ضدهوایی به این حملات اکنش نشان می دهند.

همچنین درگیری میان طرف های متخاصم در منطقه "القیاده" و اطراف فرودگاه و ساختمان تلویزیون و شمال شهر بحری و مناطق دیگر جریان دارد.

در سومین و آخرین روز از آتش بس اعلام شده میان طرف های درگیر ، ستون های دود از مناطق مرکز خارطوم مشاهده می شود و این درحالی است که ارتش سودان ، تجهیزات خود را در ام درمان مستقر و اهالی را به آرامش دعوت کرده و از آن ها خواسته است که در منازل خود بمانند.

همچنین به گفته ارتش سودان ، یگان هایی از نیروهای پلیس ذخیره مرکزی به تدریج در مناطق جنوب خارطوم برای کنترل امنیت مستقر شده اند.

دراین حال، تلاش های منطقه ای و بین المللی برای توقف درگیری و جمع کردن طرف های درگیر در پای میز مذاکره ادامه دارد.

دراین رابطه ، سودان جنوبی ، فرماندهان طرف های درگیر را به گفتگوی مستقیم و سازنده دعوت کرده و از طرفین خواسته که برای تقویت مواضع خود تلاش نکنند.

سودان جنوبی اعلام کرده که همچنان برای برگزاری جلسات گفتگوی صلح میان نمایندگانی از دو طرف درگیر تلاش می کند.

این درحالیست که "فولکر بیرتس" فرستاده سازمان ملل به سودان پیشتر روزنه امیدی درباره توقف درگیری ها باز کرده بود.

فولکر پیشتر گفته بود که طرف های درگیر به نظر نمی رسد هیچ اثر و نشانه ای از موافقت با راه حل میانه از خود نشان داده باشند، اما اکنون نسبت به مذاکرات تمایل بیشتری دارند.

وی افزود: دو طرف نمایندگانی را برای مذاکرات انتخاب و پیشنهاد کرده اند که این مذاکرات یا در جده عربستان یا درجوبا در سودان جنوبی برگزار شود.

اما با توجه به برخی اظهار نظرها در زمینه مخالفت طرفین درگیر برای نشستن در پای میز مذاکره ، شک و تردیدهایی درباره موفقیت این تلاش ها وجود دارد.

درگیری ها در سودان که وارد سومین هفته خود شده است، تا کنون صدها کشته و زخمی برجای گذاشته و موجب آواره شدن هزاران نفر از اهالی خارطوم و مناطق اطراف آن به استان های دیگر که از امنیت بیشتری برخودارند، شده است.

آوارگان اغلب به کشورهای همسایه از جمله مصر ، اتیوپی ، چاد و سودان جنوبی گریخته اند. همچنین کمبود مواد غذایی، آب آشامیدنی، قطع برق و افزایش قیمت سوخت از مشکلات مردم است البته هشدارهایی هم درباره گسترش دامنه بی ثباتی درصورت متوقف نشدن جنگ داده شده است.

پربیننده ترین خبرها