چاووش‌اوغلو: نشست چهارجانبه وزرای خارجه 20 اردیبهشت در مسکو برگزار می‌شود

چاووش‌اوغلو: نشست چهارجانبه وزرای خارجه 20 اردیبهشت در مسکو برگزار می‌شود
چهارشنبه 13 ارديبهشت 1402 - 13:14

وزیر خارجه ترکیه گفت نشست وی با همتای سوری با حضور وزرای خارجه روسیه و ایران برای تاریخ 10 مه (20 اردیبهشت) در مسکو برنامه‌ریزی شده است.

العالم - ترکیه

وزیر خارجه ترکیه از برنامه‌ریزی نشست با همتای سوری با حضور وزرای خارجه روسیه و ایران در تاریخ ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت) در مسکو خبر داد.

به گزارش روزنامه «دیلی صباح» ترکیه، «مولود چاووش‌اوغلو» چهارشنبه (سوم مه) گفت در تاریخ ۱۰ مه در چارچوب مذاکرات عادی‌سازی روابط آنکارا و دمشق، با همتای سوری خود به میزبانی مسکو دیدار خواهد کرد. وی افزود «سرگئی لاوروف» و «حسین امیرعبداللهیان» وزرای خارجه روسیه و ایران نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

وزیر خارجه ترکیه پیش‌تر گفته بود که احتمال دارد وزرای خارجه چهار کشور ایران، روسیه، سوریه و ترکیه نشستی در ماه مه میلادی در مسکو برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت خروج ارتش این کشور از سوریه قبل از دستیابی به ثبات در آن درخواستی غیرواقعی است. وی در ادامه گفت در مذاکرات عادی‌سازی روابط آنکارا و دمشق، با تحمیل پیش‌شرط نمی‌توان به نتیجه رسید.

در راستای بازسازی روابط با سوریه، چاووش‌اوغلو اکتبر ۲۰۲۱ با «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه دیدار کرد. این دیدار بعد از آغاز روابط میان نهادهای اطلاعاتی دو کشور انجام شد.

همچنین وزارت دفاع فدراسیون روسیه سه‌شنبه (پنجم اردیبهشت) از برگزاری نشست چهارجانبه «سرگئی شویگو» وزیر دفاع این کشور با «محمدرضا قرایی آشتیانی»، «حلوصی آکار» و «علی محمود عباس» همتایان خود از جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و سوریه در مسکو خبر داد.

به گزارش فارس، برگزاری این نشست‌ها پس از آن صورت گرفته که مقام‌های ترکیه به رغم روابط پر تنش سال‌های اخیر با سوریه، طی ماه‌های گذشته اظهارنظرهای مثبتی درباره برقراری دوباره روابط آنکارا و دمشق مطرح کرده‌اند.

مقام‌های دمشق ضمن برگزاری این دیدارها، با تکرار موضع سوریه درباره حضور غیرقانونی و اشغالگرانه ترکیه در خاک سوریه، خواستار پایان این حضور هستند.

پربیننده ترین خبرها