تحلیلی بر شرارت آمریکا در جهان و گسیل تسلیحات به رژیم های خودکامه

تحلیلی بر شرارت آمریکا در جهان و گسیل تسلیحات به رژیم های خودکامه
دوشنبه 25 ارديبهشت 1402 - 13:02

به نظر می‌رسد سیاست آمریکا، که برای جامعه جهانی فاجعه‌بار شده است، حتی در سیبل انتقادات تند برخی نخبه‌های آمریکایی قرار دارد و آنها کشورشان را سردسته محور شرارت در جهان می‌دانند، همین امر باعث شده که حتی متحدان آمریکا روابط‌شان را با این کشور کم‌رنگ کنند و گرایش‌ خود را به دیگر کشورها مانند روسیه و چین نشان دهند.

العالم- کشکول

چند روز گذشته شاهد بودیم که جفری ساکس، اقتصاددان آمریکایی دولت آمریکا را رسوا و فاش کرد که واشنگتن از سال 1992 طرحی را درباره اوکراین آماده کرده است. ساکس تأکید کرد که جنون خود برتربینی که بر ذهنیت آمریکا غلبه کرده، آمریکا را دچار توهم حکومت و سلطه بر جهان کرده است.

ساکس در ویدیویی گفته است: "من رازی را به شما می‌گویم، ایالات متحده دروغ گفت زیرا از سال 1992 برنا‍‌مه‌هایی برای گسترش ناتو از جمله در اوکراین دارد."

ساکس با تأکید بر اینکه آمریکا یک کشور استکباری است، خاطرنشان کرد: ایالات متحده معتقد است که بر جهان حکومت می‌کند، تنها کشور ابرقدرت است و می‌تواند هر کاری که بخواهد انجام دهد.

او افزود: به دلیل این ارزش‌ها و رفتار آمریکایی‌ها، "آمریکا به خود اجازه می‌دهد هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، چه عملیات خرابکارانه، چه سرنگونی دولت‌ها، چه جنگ به بهانه‌های واهی یا بمباران بلگراد و لیبی... منتظر نمانید تا حقیقت را دریافت کنید. زیرا آن را نخواهید گرفت. "

در ادامه موج انتقاد نخبه‌های امریکایی از سیاست‌های دولت واشنگتن، استفان سیلمر از بنیانگذاران اندیشکده اصلاح سیاست امنیتی، در مقاله‌ای در وب‌سایت "ذی اینترسیت" نوشته است که جو بایدن، رئيس‌جمهور آمریکا در حالی دم از دموکراسی و حقوق بشر می‌زند که ایالات متحده در سال 2022 به 84 کشور تحت حاکمیت رژیم‌های استبدادی، سلاح فروخت.

سملر افزود: از زمان پایان جنگ سرد (1949-1991)، ایالات متحده بزرگترین فروشنده اسلحه در جهان بوده است و حدود 40 درصد از کل صادرات تسلیحات را به خود اختصاص داده است. وی افزود: بر اساس داده‌ها، 142 کشور در سال 2022 با مجموع 85 میلیارد دلار سلاح از آمریکا خریداری کرده‌اند که از این تعداد 84 کشور یا 57 درصد آن‌ها در زمره رژیم‌های خودکامه طبقه‌بندی شده‌اند.

او گفت که بایدن در سخنرانی‌اش در ورشو در سال گذشته، اظهار داشت که نبرد بین دموکراسی و استبداد نبرد بین آزادی و ظلم و بین نظام بین‌المللی است که مبتنی بر قوانین و نظامی است که با زور وحشیانه اداره می‌شود.

موضوع قابل توجه این است که بایدن در این اظهاراتش، با سر دادن شعار آزادی و مبارزه با استبداد، مدعی شد که سیاست فروش تسلیحات در وهله نخست مبتنی بر ملاحظات استراتژیک و حقوق بشر است و نه صرفا منافع اقتصادی. طبق آمار سالانه وزارت خارجه آمریکا، ایالات متحده در اوایل سال مالی، 206 میلیارد دلار تسلیحات فروخته است، مبلغی که از بالاترین سطح در دوره ترامپ رییس جمهور قبلی آمریکا که بالغ بر 192 میلیارد دلار بود، فراتر رفته است. این امر نشان‌دهنده این واقعیت است که هیچ فرقی میان دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه و یا هیچ فرقی میان دولت بایدن و ترامپ در این خصوص وجود ندارد لذا با قاطعیت کامل می‌توان گفت که وقتی آمریکا دم از دموکراسی و حقوق بشر می‌زند کاملا دروغ می‌گوید و حمایت کورکورانه‌اش از رژیم تروریست اسرائیل نیز موید این امر است.

پربیننده ترین خبرها