گزارش العالم از تشدید رقابت میان رای دهندگان در دور دوم انتخابات ترکیه

شنبه 6 خرداد 1402 - 20:37

چند ساعت‌ مانده تا آغاز رای‌گیری دور دوم انتخابات ترکیه، رقابت شدیدی بین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کنونی و کمال قلیچدار اوغلو، رهبر مخالفان در جریان است.

العالم _ ترکیه

بنابر گزارش خبرنگار شبکه خبری العالم در ترکیه، هیچ یک از دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نتوانست 50 به اضافه یک درصد آرا را در دور اول انتخابات به دست آورد و در نتیجه رقابت به دور دوم کشیده شد، اگرچه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی امید داشت اختلافش با رقیب به 5 درصد برسد.

آرای دور دوم انتخابات اگرچه کاملاً مجزا از دور اول است و نتایج مرحله اول هیچ تاثیری در آن ندارد، با این حال فضای انتخابات تحت تأثیر دور نخست قرار دارد.

از جمله این تاثیرات این است که نتایج مرحله اول به ائتلاف حاکم در پارلمان، دست برتر را داد، به این معنی که مهم ترین بخش از برنامه مخالفان درمورد بازگرداندن نظام پارلمانی به کشور حتی در صورت پیروزی آنان در انتخابات ریاست جمهوری، از بین رفته است.

تأثیر دوم دور اول این بود که باعث گسترش ائتلاف ها و کسب آرای قبیله ای به ویژه توسط ائتلاف آتا شد که نامزد آن، سنان اوغان بود که 5 درصد آرا را به دست آورد که با توجه به فاصله کم بین دو نامزد رقیب، درصد بسیار چشمگیری است.

با این حال، این نسبت نیز بین دو رقیب تقسیم شد، زیرا سنان اوغان از اردوغان رئیس جمهور فعلی اعلام حمایت کرد و حزب ظفر به رهبری اومیت اوزداغ از کمال قلیچدار اوغلو حمایت کرد که ممکن است این امر مشارکت بخش مهمی از آرای قبیله ای را در دور دوم به دلیل ملاحظات مربوط به احزاب شرکت کننده در هر دو ائتلاف کاهش دهد.

با تشدید رقابت میان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، ناظران معتقدند که ممکن است به دلیل بی انگیزگی تعدادی از حامیان احزاب شرکت کننده در دور اول، میزان مشارکت همانند دور اول بالا نباشد به ویژه با توجه به اینکه آنها کرسی های احزاب خود را در پارلمان به دست آورده اند، موضوعی که ممکن است تاثیر زیادی بر نتیجه انتخابات برای تعیین رئیس جمهور بعدی ترکیه داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها