تأیید پیروزی اردوغان در انتخابات ترکیه

تأیید پیروزی اردوغان در انتخابات ترکیه
يکشنبه 7 خرداد 1402 - 08:45

رای گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از ساعت هشت صبح به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شد و برابر قانون انتخابات، روند اخذ آرای مردم بدون تمدید تا ساعت ۱۷ امروز ادامه یافت و سپس درهای شعب رای گیری بسته و شمارش آرا آغاز شد.

العالم - ترکیه

مردم ترکیه امروز برای انتخاب یکی از دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور و «کمال قلیچدار اوغلو» نامزد ائتلاف «ملت» موسوم به احزاب میز ششگانه، به پای صندوق های رای رفتند.

لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

23:30 | تأیید پیروزی اردوغان در انتخابات ترکیه

کمیسیون عالی انتخابات ترکیه پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را تأیید کرد.

این کمیسیون اعلام کرد با شمارش تقریباً همه آرای انتخابات، اردوغان ۵۲.۱۴ و قلیچدار اوغلو ۴۷.۸۶ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

19:50 | اعلام غیر رسمی پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

رسانه های خبری از جمله الجزیره از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه خبر دادند.

نتایج شمارش ۹۶ درصد آرای ریاست جمهوری ترکیه حاکی است که اردوغان ۵۲.۹۱ درصد و قلیچدار اوغلو ۴۷.۰۹ درصد آرا را بدست آورده است.

برخلاف دور اول انتخابات ترکیه که نامزد برنده مستلزم کسب آرای حداکثری بود در دور دوم هر نامزدی که بیشترین آرا را کسب کند پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خواهد بود.

با نتایج به دست آمده اردوغان رییس جمهور ترکیه خواهد بود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.
هواداران اردوغانتجمع هواداران اردوغان مقابل دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه


19:45 |نتایج انتخابات ترکیه با شمارش ۹۶ درصد آرا

نتایج شمارش ۹۶ درصد آرای ریاست جمهوری ترکیه حاکی است که اردوغان ۵۲.۹۱ درصد و قلیچدار اوغلو ۴۷.۰۹ درصد آرا را بدست آورده است.

برخلاف دور اول انتخابات ترکیه که نامزد برنده مستلزم کسب آرای حداکثری بود در دور دوم هر نامزدی که بیشترین آرا را کسب کند پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خواهد بود.

19:41 | نتایج انتخابات ترکیه با شمارش ۸۷.۵۵ درصد آرا


بنابر اعلام خبرگزاری آناتولی، با شمارش ۸۷.۵۵ درصد آرا ی انتخابات در ترکیه، اردوغان ۵۲.۹۳ و قلیچدار اوغلو ۴۷.۰۷ درصد آرا را کسب کرد.

19:36 | نتایج انتخابات ترکیه با شمارش ۸۵.۴۵ درصد آرا / افزایش آرای قلیچدار اوغلو

بنابر اعلام خبرگزاری آناتولی، با شمارش ۸۵.۴۵ درصد آرا در انتخابات در ترکیه، اردوغان ۵۳.۱۵ و قلیچدار اوغلو ۴۶.۸۵ درصد آرا را به دست آورد.

19:32 | آمار انتخابات ترکیه با شمارش ۸۲.۶۴ درصد آرا

نتایج شمارش ۸۲.۶۴ درصد آرای ریاست جمهوری ترکیه حاکی است که اردوغان ۵۳.۴۱ درصد و قلیچدار اوغلو ۴۶.۵۹ درصد آرا را کسب کرده اند.

19:16 | اختلاف آمار رسمی و آمار مخالفان ترکیه

در شرایطی که شمارش آرای انتخابات ترکیه در حال انجام است، آمارهای ارائه شده توسط منابع رسمی و منابع مخالفان کاملا با یکدیگر در تضاد هستند.

منابع رسمی از پیشتازی اردوغان خبر می‌دهند اما منابع وابسته به مخالفان، قلیچدار اوغلو را دارای درصد آرای بیشتر معرفی می‌کنند.

در همین زمینه اسکای نیوز به نقل از منابع مخالفان اردوغان خبر داده که پس از شمارش ۶۵ درصد آرا، قلیچدار اوغلو توانسته ۵۰.۹۳ درصد و اردوغان ۴۹.۰۷ درصد آرا را به دست آورد.

این درحالی است که مطابق نتایج اعلام شده از سوی خبرگزاری آناتولی ترکیه، نتایج شمارش ۷۱.۴۵ درصد آرای انتخابات ترکیه حاکی است که اردوغان ۵۴.۳۷ و قلیچدار اوغلو ۴۵.۶۳ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

19:17 | آمار جدید انتخابات ترکیه با شمارش ۷۱.۴۵ درصد آر


نتایج شمارش ۷۱.۴۵ درصد آرای انتخابات ترکیه حاکی است که اردوغان ۵۴.۳۷ و قلیچدار اوغلو ۴۵.۶۳ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

19:12 | نتایج انتخابات ترکیه با شمارش ۶۶.۶۵ درصد آرا

بنابر اعلام خبرگزاری آناتولی، با شمارش ۶۶.۶۵ درصد آرای انتخابات ترکیه، اردوغان ۵۴.۷۸ و قلیچدار اوغلو ۴۵.۲۲ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

19:05 | نتایج انتخابات ترکیه با شمارش ۶۱.۳۸ درصد آرا

با شمارش ۶۱.۳۸ درصد از آرا در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان ۵۵.۲۶ درصد و قلیچدار اوغلو ۴۴.۷۴ درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

18:57 | روند کاهشی فاصله آرای اردوغان و قلیچداراوغلو

به دنبال شمارش ۵۵.۰۶ درصد آرا در انتخابات ترکیه، اردوغان ۵۵.۸۰ و قلیچدار اوغلو ۴۴.۲۰ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

18:55 | کاهش فاصله آرای اردوغان و قلیچداراوغلو

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد با شمارش ۴۹.۳۹ درصد آرای انتخابات ترکیه، اردوغان ۵۶.۳۶ و قلیچدار اوغلو ۴۳.۶۴ درصد آرا را به دست آورده است.

18:48 | اعلام نتایج اولیه با شمارش ۴۲.۷۸ درصد آرا

با شمارش ۴۲.۷۸ درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان ۵۲ درصد و قلیچداراوغلو ۴۲.۹۱ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

18:45 | اعلام درصد مشارکت در انتخابات ترکیه

خبرگزاری آناتولی درصد مشارکت در در دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را ۸۳.۸ درصد اعلام کرد.

18:32 | نتایج اولیه انتخابات ترکیه پس از شمارش ۱۷.۵۴ درصد مجموع آرا:

براساس نتایج شمارش ۱۷.۵۴ درصد مجموع آرا، تا کنون رجب طیب اردوغان ۶۱.۷۰ درصد و کمال قلیچدار اوغلو ۳۸.۳۰ درصد آرا را به خود اختصاص داده اند.

18:28 | اردوغان: تا زمان اعلام نتایج، مراقب صندوق‌های رای باشید

ئیس‌جمهور ترکیه همزمان با آغاز شمارش آرای دور دوم انتخابات خاطرنشان کرد: از همه می‌خواهم تا زمان اعلام نتایج، مراقب صندوق‌های رای باشند. هم اکنون زمان حفاظت از اراده ملت تا آخرین لحظه فرا رسیده است.

17:38| رای‌گیری انتخابات ترکیه پایان یافت

مراکز اخذ رأی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به روی رای دهندگان بسته و روند شمارش آرا آغاز شد.

پیش بینی می‌شود نتایج اولیه تا ساعات آینده اعلام شود.

رای گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که از ساعت هشت صبح امروز به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شده بود، برابر قانون انتخابات و پس از اخذ آرای و بدون تمدید، ساعت ۱۷ به وقت محلی پایان یافت.

مطابق قانون انتخابات ترکیه، بلافاصله بعد از اتمام رای گیری، شمارش آرای صندوق‌های رای توسط عوامل اجرای انتخابات و با نظارت نمایندگان احزاب راه یافته به پارلمان این کشور و نیز احزاب ائتلاف حامی دو نامزد حاضر در این رقابت در محل شعبه اخذ رای آغاز شد.

براساس دستورالعمل شورای عالی انتخابات ترکیه، همه ۱۹۱ هزار و ۸۸۵ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان، ۸۱ استان داخل و نیز همه صندوق‌های خارج از کشور ترکیه پس از اتمام مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش آرا آغاز شده است.


افزایش تدابیر امنیتی در ترکیه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

وزیر کشور ترکیه گفت: ۶۰۱ هزار و ۲۵۱ نیروی مسلح مسئولیت برقراری امنیت دور دوم انتخابات را در ۸۱ استان این کشور بر عهده دارند.


استقبال گسترده شهروندان ترک از انتخابات ریاست جمهوری

خبرنگار العالم گزارش داد؛ رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه تصریح کرده است که نتایج انتخابات با توجه به استقبال گسترده مردم و منحصر شدن رقابت بین دو طرف، احتمالا همین امروز اعلام می شود لذا عملیات شمارش آرا سریعتر و راحت تر از دور اول خواهد بود. وی به نقل از وزیر کشور ترکیه گفت که بیش از 600 مأمور، تأمین امنیت انتخابات را بر عهده داشتند و حتی شورای عالی انتخابات، برای کسانی که قادر به خروج از خانه خود نیستند، اقدام به ارسال صندوق رأی به منازل مردم کرده است تا همه ملت ترکیه در این انتخابات شرکت کرده باشند. وی آمار مشارکت را بسیار بالا ارزیابی کرده است.

خبرنگار العالم در آنکارا نیز گفت شمار زیادی از شهروندان ترکیه در این انتخابات شرکت کرده اند. وی همچنین خاطرنشان کرد که با توجه به ورود قریب الوقوع قلیچ دار اوغلو به یکی از حوزه های رأی گیری، تدابیر امنیتی خاصی در همان حوزه در نظر گرفته شده است.

خبرنگار العالم همچنین گزارش داد احمد ینار، رئیس کمیته عالی انتخابات ترکیه در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره زمان اعلام نتیجه گفت که این کمیته به طور جدی در صدد رفع ممنوعیت از انتشار نتایج انتخابات تنها چند ساعت پس از بسته شدن صندوقهاست.

وی همچنین خاطرنشان کرد که مخالفان در دور اول انتخابات، در آنکارا و استانبول و ازمیر، پیروز شده بودند و مدعی هستند که می توانند در دور دوم هم اکثریت را در شهرهای بزرگ به دست آورند.


اردوغان رای خود را به صندوق انداخت

اردوغان پس از آنکه رای خود را در استانبول به صندوق انداخت، اظهار داشت: منتظر رای مردم‌مان هستیم. امیدواریم رای گیری به سرعت پایان یابد. وی افزود اولین بار است که به دور دوم می‌رویم، مشارکت بسیار خوبی را شاهد بوده‌ایم، امروز برای دموکراسی به پای صندوق‌ها آمدیم، مطالبه دموکراسی مردممان در گوش جهان پیچید.امیدواریم انتخابات آرامی را پشت سر بگذاریم.


اوغلو، اردوغان را دیکتاتور خطاب کرد

همچنین قلیچداراوغلو نیز پس از آنکه رای خود را در یکی از حوزه های رای‌گیری آنکارا به صندوق انداخت اظهار داشت؛ گفت: برای آزاد شدن از فشار و برای آمدن دموکراسی و آزادی همه پای صندوق‌ها بیایید و پس از رای گیری هم پای صندوق‌ها بمانید.اتهاماتی علیه ما مطرح شد، تهمت زده شد اما آزادی و دموکراسی به این کشور باز خواهد گشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، «رجب طیب اردوغان» رقیب انتخاباتی خود را دیکتاتور خواند.

کمال قلیچدار اوغلو گفت: «از مردم ترکیه می‌خواهم که رای بدهند تا از شر حکومت دیکتاتوری خلاص شویم.»


نظرسنجی ها از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه چه می گویند؟

نظرسنجی ها حکایت از آن دارد که یکی از رقبا از دیگری پیش افتاده است اما شگفتی های این انتخابات همچنان ادامه دارد مخصوصا که بسیاری از ترک ها صبح امروز خود را پای صندوق های رأی رسانده اند.

بنابر گزارش خبرنگار العالم، رئیس ائتلاف مخالفان خط مشی متفاوت از دور اول در پیش گرفته است؛ اردوغان هم پیوسته درباره نقشه های مخالفان در صورت پیروزی در انتخابات هشدار داده است و در مجموع هر یک از دو طرف سعی می کنند با سخنرانی ها و تبلیغات، آرای شرکت کنندگان در انتخابات را به سمت خود بکشانند.

خبرنگار العالم همچنین تصریح می کند که نظرسنجی ها حکایت از گرایش بیشتر آرا به سمت اردوغان است کما اینکه شواهدی در دست است که حکایت از شکاف در صفوف مخالفان دارند و نشان می دهند که انها مواضع واضح و روشنی ندارند و شعارهای آنها در دور اول نتوانسته است با مخاطبان ارتباط برقرار کند و این خود، گویای بروز نوعی پراکندگی در آرای مردمی است که امروز پای صندوق های رأی می روند(جزئیات بیشتر).


نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اضافه کرد: «از مردم می‌خواهم که از صندوق‌های رای محافظت کنند. علیه اپوزیسیون ترکیه کارزار دروغ‌پراکنی به راه افتاد.»

گفتنی است؛ دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه روز ۲۴ اردیبهشت درحالی به پایان رسید که هیچکدام از نامزدهای حاضر در این عرصه موفق به کسب آراء ۵۰ درصدی نشدند و انتخابات با حضور دو نامزد اول یعنی رجب طیب اردوغان رهبر «ائتلاف جمهور» و کمال قلیچدار اوغلو رهبر «ائتلاف ملت» به دور دوم کشیده شد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، صبح امروز یکشنبه ۲۴ می، برگزار شد و رجب طیب اردوغان و کمال قلیچداراوغلو، ظهر امروز، آرای خود را به صندوق‌ انداختند.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تحت تدابیر شدید امنیتی و با استقرار ۶۰۰ هزار نیروی امنیتی و ۷۳ بالگرد، ۸ هواپیما و ۶۱ پهپاد در سراسر این کشور آغاز شده و تا ساعت پنج و نیم عصر ادامه خواهد داشت.

گفتنی است؛ در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه چهار نامزد حضور داشتند که محرم اینجه نامزد مورد حمایت حزب مملکت سه روز قبل از رای گیری، از ادامه رقابت انصراف داد و «رجب طیب اردوغان» نامزد ائتلاف «جمهور»، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف «ملت» و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف «آتا» به رقابت پرداختند.

در پی شمارش آرا و کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر در رقابت انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲)، «رجب طیب اردوغان» و «کمال قلیچدار اوغلو» به دور دوم این رقابت انتخاباتی راه یافتند.

بر اساس نتایج شمارش آرای دور نخست، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچدار اوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد به دور دوم راه یافتند و سینان اوغان نامزد سوم این رقابت نیز حدود ۲ میلیون و ۸۲۹ هزار رای معادل ۵.۱۷ درصد آرای این رقابت را کسب کرد.

امروز دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در داخل کشور ترکیه برگزار می شود ولی رای گیری این دور از انتخابات در ۱۵۶ نمایندگی سیاسی ترکیه و در ۷۳ کشور از جمله ایران به علت لزوم انتقال همه آرای اخذ شده به داخل این کشور برگزار شد و با حدود ۱۰۰ هزار رای افزایش، بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر از اتباع ترکیه در خارج از این کشور رای دادند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

در برگه رای دور دوم سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه عکس و نام «رجب طیب اردوغان» و «کمال قلیچدار اوغلو» دو نامزد حاضر چاپ و تحویل شعب اخذ رای شده است.

شورای عالی انتخابات ترکیه شمار واجد شرایط رای دادن در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را در مجموع حدود ۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده و گزارش داد که سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از آنها در خارج از کشور ترکیه به سر می برند.

در انتخابات امروز در داخل کشور ترکیه ۶۰ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۷۴۵ رای دهنده واجد شرایط رای می دهند ولی اتباع ترکیه ساکن ۷۳ کشور خارجی، ۱۰ روز پیش پای صندوق های رای رفته و در مدت پنج روز با حضور در ۱۶۷ نمایندگی این کشور در نقاط مختلف جهان رای دادند.

میزان آرای اخذ شده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در خارج از این کشور با حدود ۱۰۰ هزار رای افزایش نسبت به دور اول، به بیش از یک میلیون و ۹۱۲ هزار نفر رسید.

برابر قانون انتخابات ترکیه، آرای اخذ شده در خارج از این کشور با پیک های دیپلماتیک به داخل این کشور منتقل شد و امروز پس از پایان انتخابات در داخل، همزمان با آرای سایر صندوق ها شمارش خواهد شد.

بنا به تصمیم شورای عالی انتخابات ترکیه، همه ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان داخل و نیز همه صندوق‌های خارج از کشور ترکیه امروز پس از اتمام مراحل رای‌گیری باز شده و شمارش خواهد شد.

انتخابات حساس امروز، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و رئیس جمهور در انتخاب اعضای کابینه و دولت خود اختیار تام دارد.

پربیننده ترین خبرها