در گفتگو با وزیر خارجه آمریکا؛

عربستان بر حل بحران سوریه از راه مذاکره تاکید کرد/ ریاض: در حال توسعه برنامه هسته ای با مشارکت آمریکا هستیم

عربستان بر حل بحران سوریه از راه مذاکره تاکید کرد/ ریاض: در حال توسعه برنامه هسته ای با مشارکت آمریکا هستیم
پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 - 19:39

وزیر امور خارجه عربستان در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود بر حل بحران سوریه از راه مذاکره با دولت سوریه تأکید کرد و گفت که «حل بحران سوریه مستلزم گفت‌وگو با دمشق است و ما به پیگیری اجرای تعهداتش ادامه خواهیم داد».

العالم ـ عربستان سعودی

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان در ادامه نشست خبری مشترک خود با آنتونی بلینکن که در پایان نشست «ائتلاف بین‌المللی» در عربستان برگزار شد، به جنگ داخلی سودان اشاره کرد و اظهار داشت که تعهد دو طرف درگیر در سودان به آتش بس، امیدی برای مردم خواهد بود و آنها باید مسئولیت خود را بر عهده بگیرند.

بن فرحان در ادامه بر تحکیم روابط عربستان و آمریکا تأکید کرد و افزود: چین یک شریک مهم برای عربستان و کشورهای منطقه است و ما همچنان به توسعه روابط امنیتی و نظامی با آمریکا ادامه می دهیم.

وزیر خارجه عربستان خاطر نشان کرد: ما در حال توسعه برنامه هسته ای داخلی خود هستیم و واشنگتن و سایر کشورها می خواهند در توسعه این برنامه مشارکت کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان در ادامه اظهار داشت که تهدید داعش تنها به کشورهای ساحلی محدود نمی شود، بلکه تمام جهان را تهدید می کند. ما با آفریقا برای مقابله با سازمان‌های تروریستی کار می کنیم.

وی در رابطه با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد: عادی سازی روابط با «اسرائیل» به نفع منطقه است اما اول باید به موضوع فلسطین رسیدگی شود.

وزیر خارجه عربستان تصریح کرد: بدون صلح (سازش) با فلسطینیان، هرگونه عادی سازی با اسرائیل سود و فایده محدودی خواهد داشت.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود، علیه سوریه اظهارات تکراری مطرح کرد و گفت: اکنون روابط خود را با سوریه عادی نخواهیم کرد و معتقد نیستیم که سوریه مستحق بازگشت به اتحادیه عرب است.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: ما روی ادغام و جا افتادن «اسرائیل » در خاورمیانه کار می‌کنیم و برای توافقات موجود در این زمینه کار کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت: تهدید داعش همچنان وجود دارد و در حال انتقال به دیگر مناطق به ویژه آفریقا است. ما باید روی مناطقی بویژه آفریقا تمرکز کنیم که داعش می تواند فعال باشد.

وی تأکید کرد که ایالات متحده نقش مهمی در گسترش روند عادی سازی با «اسرائیل» خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، از زمانی که کابینه راست‌گرای افراطی رژیم صهیونیستی آغاز به کار کرده است، اکثر کشورهای عربی که عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به عنوان بخشی از توافق‌نامه ابراهیم آغاز کرده بودند، تا حد زیادی این روند را متوقف کردند.

با این حال، کاخ سفید امیدوار است این توافق مربوط به دولت ترامپ را گسترش دهد و تقویت کند. معرفی نماینده ویژه از سوی وزارت خارجه آمریکا و نیز رژیم صهیونیستی و همچنین سفر دیروز آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا به عربستان نشان می‌دهد که دولت بایدن قصد دارد پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴، تلاش ها در این زمینه را ادامه دهد.

پربیننده ترین خبرها