سازمان ملل: تعداد آوارگان در جهان به رقم بی‌سابقه ۱۱۰ میلیون نفر در سال رسید

سازمان ملل: تعداد آوارگان در جهان به رقم بی‌سابقه ۱۱۰ میلیون نفر در سال رسید
چهارشنبه 24 خرداد 1402 - 12:58

ترکیه، ایران، کلمبیا، آلمان و پاکستان بیشترین تعداد پناهنده را در خود جای داده اند.

العالم - آمریکا

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) اعلام کرد تعداد افرادی که به اجبار در سراسر جهان آواره شده اند به رکورد 110 میلیون نفر رسیده است و باید بابت این وضعیت «علیه کشورهای جهان اعلام جرم کرد».
این نهاد روز چهارشنبه گفت عملیات نظامی روسیه در اوکراین، پناهجویان فراری از افغانستان و جنگ در سودان تعداد کل پناهجویان و آوارگان در داخل و خارج از کشورها را به سطح بی‌سابقه‌ای رسانده است.
این سازمان در گزارش سالانه خود به نام «روندهای جهانی در آوارگی اجباری» اعلام کرد در پایان سال گذشته، ۱۰۸.۴ میلیون نفر آواره شدند. این رقم نسبت به پایان سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۹.۱ میلیون نفر افزایش نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین افزایش تاریخ از زمان آغاز ثبت این آمار در سال ۱۹۷۵ است.
از رقم یادشده برای سال گذشته میلادی، ۳۵.۳ میلیون نفر پناهندگانی هستند که به خارج از کشور گریختند و ۶۲.۵ میلیون نفر نیز افرادی هستند که در کشور خود آواره شده‌اند.
فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در یک نشست رسانه‌ای در ژنو گفت که درگیری‌ها، آزار و اذیت، تبعیض و خشونت و به‌ویژه تاثیر تغییرات آب و هوایی باعث این وضعیت شده و افزود که این آمار به منزله «اعلام جرمی» علیه جهانیان است.
وی گفت افزایش شدید تعداد آوارگان، امسال تقریباً در همه جا جو را علیه آنها خصمانه‌تر کرده و افزود «بیم من این است که این رقم احتمالاً افزایش بیشتری نیز پیدا خواهد کرد.»
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان توضیح داد حدود ۷۶ درصد از پناهندگان به کشورهای دارای درآمد کم و متوسط گریخته‌اند.
کشورهایی که بنابر آمارها، بیشترین پناهنده را در خود جای داده‌اند عبارتند از ترکیه (۳.۶ میلیون)، ایران (۳.۴ میلیون)، کلمبیا (۲.۵ میلیون)، آلمان (۲.۱ میلیون) و پاکستان (۱.۷ میلیون).
فیلیپو گراندی خواستار اقدام فوری جهانی برای رسیدگی به علل و تأثیرات این آوارگی‌ها شد و گوشزد کرد که «پناهندگی جرم نیست و پناهجویان را نباید در زندان انداخت.»

پربیننده ترین خبرها