یونیسف: بیش از یک میلیون کودک سودانی پس از جنگ خانه های خود را ترک کردند

یونیسف: بیش از یک میلیون کودک سودانی پس از جنگ خانه های خود را ترک کردند
شنبه 27 خرداد 1402 - 17:17

درگیری سودان باعث آواره شدن بیش از یک میلیون کودک در دو ماه شده که حدود یک چهارم آنها در منطقه دارفور هستند.

العالم آفریقا

به گزارش العالم، خارطوم و چندین منطقه سودان از اواسط آوریل شاهد نبردهای شدید میان ارتش به رهبری عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان و نیروهای مسلح واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو بوده، همچنین همه تلاش ها و توافقات آتش بس تاکنون ناکام مانده است.

این درگیری بحران‌هایی را در یکی از فقیرترین کشورهای جهان وجود آورده که بر همه جنبه‌های زندگی مردم این کشور چهل و پنج میلیون نفری تأثیر گذاشته است.

کودکان مانند هر جنگی، همچنان جزو آسیب پذیرترین گروه ها هستند ، درهمین زمینه صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) تاکید کرد "بیش از یک میلیون" کودک خانه های خود را ترک کردند و گزارش هایی از کشته شدن بیش از سیصد و سی کودک و زخمی شدن بیش از هزار و نهصد نفر به دست رسیده است.

مردم سودان از کمبود مواد غذایی و خدمات اولیه، به ویژه خدمات پزشکی رنج می برند، زیرا سه چهارم بیمارستان ها در مناطق جنگی از کار افتاده اند.

این سازمان اخیرا نگرانی خود را به ویژه در باره دارفور اعلام و به قطع ارتباطات و عدم امکان دسترسی به منطقه واقع در غرب سودان اشاره کرد که دستیابی به اطلاعات دقیق و مهم را دشوار می کند.

گروههای بین المللی زنگ خطر را درخصوص دارفور که حدود یک چهارم جمعیت سودان در آن ساکن هستند به صدا درآوردند.

سازمان ملل این هفته هشدار داد که آنچه در سودان حال وقوع است به ویژه در شهر الجنینه ، مرکز ایالت دارفور غربی، ممکن است در حد "جنایت علیه بشریت" باشد.

بر اساس آخرین آمار گروههای امدادرسانی، در درگیری مسلحانه سودان تا کنون 2000 نفر کشته شده اند. با این حال، به گفته آژانس‌های امدادی، تعداد واقعی ممکن است بسیار بیشتر باشد.

این درگیریها همچنین باعث آواره شدن بیش از 2.2 میلیون نفر شده که بر اساس آخرین داده های سازمان بین المللی مهاجرت، بیش از پانصد و بیست هزار نفر از آنها به کشورهای همسایه پناه برده اند.

کشور چاد، هم مرز با دارفور، پناهگاهی برای بسیاری از ساکنان این منطقه است که به دنبال فرار از درگیری هستند. به گفته سازمان بین المللی مهاجرت، از زمان آغاز جنگ، نزدیک به 150000 سودانی وارد چاد شده اند.

پربیننده ترین خبرها