آنتونی بلینکن وارد پکن شد

آنتونی بلینکن وارد پکن شد
يکشنبه 28 خرداد 1402 - 07:20

حضور بلینکن در پکن نخستین سفر یک مقام ارشد دولت بایدن به چین محسوب می‌شود.

العالم - آمریکا

به نقل از سی‌ان‌ان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه وارد پکن شد. او نخستین دیپلمات ارشد آمریکایی است که در پنج سال گذشته به چین سفر می‌کند.

بلینکن همچنین بلندپایه‌ترین مقام دولت جو بایدن است که به چین سفر می‌کند. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که فهرست بلندبالای اختلافات بین دو اقتصاد بزرگ جهان باعث شده که چشم‌انداز هرگونه پیشرفت سریع در مذاکرات وزیر خارجه آمریکا با مقامات چینی مبهم باشد.

بلینکن در بهمن ماه سال گذشته به دنبال بالا گرفتن تنش میان واشینگتن و پکن بر سر رویت یک بالن بزرگ تجسسی بر فراز خاک آمریکا، سفر خود را به چین معلق کرد.

انتظار می‌رود وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر دو روزه خود به پکن با چین گانگ، همتای چینی و احتمالا شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین ملاقات کند.

سفر بلینکن در راستای ایجاد کانال‌های ارتباطی باز و پایدار جهت پرهیز از محاسبات اشتباه و جلوگیری از تشدید درگیری احتمالی بین دو رقیب جهانی است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه گفت: «هر دو طرف به این نتیجه رسیده‌اند که باید کانال‌های ارتباطی در سطح عالی داشته باشیم».

روابط تجاری، وضعیت تایوان و هنگ کنگ، اوضاع حقوق بشر در چین، حضور نظامی این کشور در دریای جنوب چین و عملیات نظامی روسیه در اوکراین محورهای اصلی اختلافات واشینگتن و پکن هستند.

مناسبات چین و آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تیره‌تر شد و دولت جو بایدن نیز علاوه بر حفظ تعرفه‌های سنگین و گسترده دولت ترامپ بر واردات کالاهای چینی، کوشید همکاری‌های امنیتی و نظامی با متحدان آمریکا برای جلوگیری از گسترش نفوذ چین در اقیانوس آرام و هند را توسعه دهد.

پربیننده ترین خبرها